Gemi Söküm kapasitesini kullanamıyor

05.05.2008
  •  A 
Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi başkanı Geza Dologh ve Yönetim Kurulu, Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği’ni ve Liman Başkanlığı’nı ziyaret etti.

Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi tarafından Aliağa'daki sektörün sorunlarını içeren görüşmeler yapmak üzere Aliağa'ya gelen Geza Dologh ve Yönetim Kurulu, Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği’ni ve Liman Başkanlığı’nı ziyaret etti.

 

Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Geza Dologh, Başkan Yardımcısı L.Özden Çokdeğer, Şube Müdürü Halil Hatipoğlu ve Şef Mahmut Çarka ile birlikte  Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği’ni ziyaretleri sırasında Başkan Mustafa Erdil ve yönetim kurulu üyeleri karşıladı.

Gemi Geri Dönüşüm Sanayicilerinin en büyük derdinin işsizlik olduğunu belirten Başkan Erdil “Biz burada  Avrupalılardan gemi alamamaktan şikayetçiyiz. Otopan adlı gemi geldi, geri gitti. Biz o zamandan beri kan kaybetmeğe başladık. Oysa biz  burada yatırımlar yaptık. Avrupa standartlarında modern tesisler yarattık. Burada Asbest konusunda deneyimli dört dörtlük ekibimizde var. Her şeyimiz var ama kesilecek gemi yok. Kesilecek gemi bulmak için mücadele ediyoruz. Şu anda mevcut kapasitemizi kullanamıyoruz. Normal kapasitemiz 900 bin ton civarında. Fakat 900 bin ton kapasitemizden 600 yüz bin tonunu kullanmamız gerekiyor. Maalesef şu anda 130-150 tonlardayız. Bu da tabii bizim çevreye duyarlı ve insan sağlığına önem verdikçe maliyetlerimiz artıyor.  Dışarıdaki gemi fiyatlarını yüksek buluyoruz. Yüksek olunca da  armatörler, Hindistan, Pakistan, Çin  ve Bangladeş gibi ülkelere yöneliyor. Bu yüzdende biz burada gemi bulmakta güçlük çekiyoruz. IMO toplantısında,  hassas ve duyarlı yetki belgesine haiz olan ülkelere gemilerin satılması konusunda IMO'nun hazırladığı ve altına imza atan ülkelere gemiler sökülecek. karalar sonrasında 2010 yıllarında artık standardı yüksek olmayan ülkelere gemi söküm için gönderilmeyecek. Bu da bizim daha avantajlı bir konumda olduğumuzu ortaya koyacak. 2010'a kadar maalesef beklememiz gerekecek” dedi.

 

Sorunları dinleyen Geza Dologh'a sorunları içeren bir dosya takdim edildi.  Çıkışta konuşan Dologh “Rekabet nedeniyle Gemi sökümlerin kapasitelerini tam kullanılamaması üzücü. Tabii burada daha doğru dürüst gemi söküldüğü için burada gemi söküm daha pahalıya mal oluyor. Hindistan, Pakistan, Çin  ve Bangladeş gibi ülkeler eski usulle söktükleri için gemilere daha yüksek paralar vererek alıyorlar. Armatörler de alacakları paraya baktıkları için burayı tercih etmiyorlar. Ayrıca Başkan Erdil, Otoban'dan sonra gemi sökümlerin kan kaybı yaşadığı konusunu gündeme getirdi. O zamanlar burası kötü bir reklam oldu. Asbest ile ilgili yanlış anlamadan kaynaklandı. Medya da konuyu bayağı bir körükledi. Gemi sökümcüler burasının ne kadar çevreye ve insan sağlığına duyarlı olduğu ve Asbest konusunda yetişmiş deneyim sahibi bir ekip oluştuğu özel belgelerinin bulunduğu yönünde tanıtım yapılmalı. Bu örnek teşkil eden tesislerin mecburi olduğu bir yerde anlaşmaya sokursa tabi ki bizim buradaki gemi söküm ileri gitmiş olur.  Bu da IMO'da 2009'da imzaya açılıyor. 2010'da uygulamaya geçecek. O zaman burası avantajlı duruma geçecek ve gemiler sökülmek için sıraya girecek."dedi.

 

Liman Başkanlığını da ziyaret eden Geza Dologh ve yanındakilere Liman başkanı Turgay Okur Aliağa limanları yapılan faaliyetler hakkında bilgiler  verdi. Okur “Bu sene ilk 3 ay içinde limanlarımıza 418 Türk bayraklı, 576 yabancı bayraklı gemi geldi.  3 aylık dönemde   elleçleme 9. milyon 939 bin ton. Geçen sene  Bir yıllık elleçleme 37 milyon tondu. Bu yıl sonuna kadar bu rakamın 40 milyon tonun üzerine çıkması hedefleniyor. Gelen gemi sayımız geçen sene 4 bin 200 idi bu sene yıl sonuna kadar gelen gemi sayımızın 4 bin 500 'ü geçmesini bekliyoruz. Ayrıca Nemrut limanlar bölgesinde Ege Gübre limanında genişletme ve konteynır limanı yapım yapımı sürüyor. Akdeniz kimya konteynır ve akaryakıt limanı yapımına başladı. Milangaz’ın LPG limanının kanal kısmı tamamlandı. (Taş Şamandıra) Yanaştırma terminali yapılıyor."dedi.

 

Haber: Erdal ÇARBOĞA