Denizlerine sırtını dönen Türkiye’de, potansiyelinin çok altında kalan sektörlerden biri de tekne ve yat imalatı... Viyadük engeline takıldıkları için, İzmir’deki firmaların 12 metreden büyük motoryat yapmaları hukuken değil ama fiilen yasak. Kentin dört yanına dağılan firmaların tek çatı altına girme istekleri ise uzun yıllar sonra mutlu sona ulaştı.
Son yıllarda dünyada adeta altın dönemini yaşayan gemi inşa sektörü, Türkiye’nin de en iddialı sektörlerinin başında geliyor. Gemi yapımının yanında son beş yıldır dikkat çeken bir ivme yakalayan tekne ve yat imalatı da Türkiye’nin adını dünyada duyuran sektörlerden biri.
Kalite, teknoloji, fiyat ve işçilikte dünya devleriyle yarışan yat imalatçıları, özellikle İstanbul-Tuzla ve Antalya Serbest Bölgesi’nde kümelenmiş durumda.
Bunun yanı sıra Bodrum ve İzmir’de üretim yapan küçüklü büyüklü pek çok firma da bulunuyor.
Türkiye’de mega yatlarda seri yapım yok. Üretim sipariş üzerine gerçekleştiriliyor. Seri üretimde otomasyon ve sermaye gücü bakımından yabancıların üstünlüğü olduğu için Türkiye’nin bu tür üretimde rekabet şansı zayıf. Ancak ağırlıklı olarak el emeğine dayanan üretimde ABD, İtalya, Hollanda ile rekabet edilebilir durumda. Yat üreticileri Alman, İngiliz, Amerikalı zenginlere butik yat üretiyorlar. En önemli rakipleri ise Fransa, İngiltere, Yeni Zelanda ve Yunanistan. Antalya ve İstanbul’daki firmalar organize bir üretim alanında faaliyet gösterdikleri için, problemlerini çok daha kolay iletip hızla çözüm bulunmasını sağlayabiliyorlar. Ancak İzmir’deki üreticilerin durumu farklı..
İZMİR’DEKİ İMALATÇILAR MUTLU SONA ULAŞTI
İzmir’de tekne ve yat üreten yaklaşık 35 firma bulunuyor. Kentin çeşitli bölgelerine dağılmış bu firmaları tek bir yere toplama çabaları beş yılı aşkın süredir gündemde.
Tekne imalatçılarını Aliağa Çaltılıdere’de birarada toplayacak projede nihayet mutlu sona ulaşıldı. Maliye Bakanı Kemal Unakıtan, ilk etapta 600 dönüm alanda 80 parselin imalatçılara tahsisi için Milli Emlak Genel Müdürlüğü’ne talimat verdi. İmalatçılar bu bölgede 1 metrekare yer için devlete yılda 1 YTL kira verecekler. Böylece yılda 600 bin YTL, devlete kazandırılacak. bölgedeki deniz dolgu ve çekek yeri çalışmaları ise tekne imalatçılarını çatısı altında toplayan kooperatif tarafından gerçekleştirilecek. Maliye, alanların tahsisi için imalat yapma ve başkasına devretmeme şartını getirdi. Taraflar arasında sürdürülen görüşmelerde alanın ilk etapta 1000 dönüm olması istenmiş, Maliye bu alanın gereksiz ölçüde büyük olduğunu savunmuştu.
Serkan Aksüyek (Gözlem)