POAŞ Ceyhan'da rafineri için karar veriyor

11.09.2007
  •  A 
Petrol Ofisi Üst Yöneticisi (CEO) Melih Türker, Ceyhan'da rafineriyle ilgili fizibilite çalışmalarının sürdüğünü belirterek, "Kasım ayı gibi fizibilite sonuçlarını almayı umuyoruz." dedi

Petrol Ofisi Üst Yöneticisi (CEO) Melih Türker, Ceyhan'da rafineriyle ilgili fizibilite çalışmalarının sürdüğünü belirterek, ''Kasım ayı gibi fizibilite sonuçlarını almayı umuyoruz. Burada son yatırım kararı için yaklaşık 1,5-2 ay gibi daha zamanımız var'' dedi.

 

Türker, şirketin başlattığı ''performans dönemi''nin ilk projesi ve yeni nesil ürün serisi olan V/Max'in tanıtıldığı basın toplantısında yaptığı konuşmada, şu anda dağıtım sektöründe lider olduklarını, 3 bin 300 istasyon, 11 adet depo ve terminal ile 1 milyon ton stoklama kapasitesine sahip olduklarını hatırlattı.

 

Petrol Ofisi'nin yeni yolculuğunda kendilerini daha fazla geliştirmek için yola çıktıklarını vurgulayan Türker, dikey entegrasyon bağlamında dağıtımın ötesine geçip hem rafineri hem de arama ve üretimde şirketin yer almasını sağlamak istediklerini, bu kapsamda İran'da 2 sahada çalışma yürüttüklerini belirtti.

 

Dikey entegrasyonun yanı sıra Petrol Ofisi'nin bölgesel oyuncu olma anlamında da çalıştığını dile getiren Türker, Gürcistan'da bir şirket kurarak havacılık işine girdiklerini, bu ülkede ikinci adım olarak da perakende satışlara girmeyi planladıklarını, gelecek senenin başlarında Gürcistan'da ilk istasyonu açabileceklerini söyledi.

 

Melih Türker, Petrol Ofisi'nde bir dönemin daha başladığını, bu dönemin tutku ve enerji dolu bir dönem olduğunu ifade ederek, ''Bu tutku ve enerjiyle Petrol Ofisi'nde performans dönemi başlatıyoruz'' dedi.

Bunun adımlarından birinin V/Max olduğunu kaydeden Türker, bununla en iyi performansı yakalamayı, Türk tüketicisine en yüksek teknolojideki ürün serisini sunmayı amaçladıklarını, V/Max'in maksimum performans, temizlik ve ekonomiyi ifade ettiğini aktardı.

 

V/Max ürününü geliştiren ABD merkezli Afton firmasıyla mali bir ortaklıkları bulunmadığına değinen Türker, şirketin Petrol Ofisi ile sadece teknolojik ortaklık yaptığını belirtti.

     

CEYHAN'DAKİ RAFİNERİ ÇALIŞMALARI...

Soruları da yanıtlayan Türker, Ceyhan'daki rafineri çalışmalarına ilişkin bir soru üzerine, şu anda fizibilite çalışmalarının sürdüğünü, ÇED raporuyla ilgili başvuruyu ilk önce Petrol Ofisi'nin tamamladığını ve raporun bu ayın sonuna kadar ilgili komisyona girmesini beklediklerini belirterek, şöyle devam etti:

''Ceyhan'da Kasım ayı gibi fizibilite sonuçlarını almayı umuyoruz. Fizibilite sonucundan sonra asıl lisansı aldıktan sonra da ekonomik verilere göre son yatırım kararı veriliyor. Burada son yatırım kararıyla ilgili süreçte yaklaşık 1,5-2 ay gibi daha zamanımız var. Türkiye'de bizim dışımızda 2 şirket daha başvurdu. Bölgede rafineri ihtiyacı var. Petrol Ofisi olarak yaklaşık 8 milyon ton kadar ürünü tüketiyoruz. Büyümeyi gözönüne aldığınızda bunun daha da ileriye gitmesi mümkün. Ancak benim kişisel görüşüm, Türkiye'nin 3 tane daha rafineriye daha ihtiyacı olmadığı doğrultusunda... Ben 3 tane daha rafineri kurulacağını da zannetmiyorum zaten.''

     

''DEVLETİN (DAĞITIM SEKTÖRÜNE) GİRMESİ ÇOK MANTIKLI DEĞİL''

Melih Türker, ''Devletin, Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO) aracılığıyla akaryakıt dağıtım istasyonu açarak bu sektöre tekrar girmesini nasıl değerlendiriyorsunuz?'' şeklindeki soruya ise, ''Devlet, bu sektörden çıktıysa bir daha içine girmesinin çok da mantıklı olduğunu zannetmiyorum. Rekabet sahada olur. Dağıtım işi, (hadi arkadaşlar, bir dağıtım şirketi kuralım bu işin içine girelim) gibi bir iş değil. İşin birçok yönü var. Ancak, başka firmaların da bu işin içine girmesini, müşteri gözünde bu işi iyi yapanların lehine avantaj sağlayacağını düşünüyorum'' yanıtını verdi.

Bölgesel planlara ilişkin sorular üzerine de Türker, İran'da çalışmalar yürüttükleri iki sahada ön yeterlilik aşamasında olduklarını belirterek, ''Tabii ki bölgedeki bütün fırsatlara bakıyoruz. Ancak somut çalışma şu anda sadece İran'da söz konusu'' diye konuştu.

     

''KÂRLILIKTA GAYET İYİYİZ''

Petrol Ofisi'nin ilk yarı performansının vergi cezası ödemeleri nedeniyle düşük çıktığı değerlendirmesini yapan bir gazetecinin ikinci yarıyıl performansına ilişkin bir sorusu üzerine de Türker, şirketin ikinci yarıda çok daha iyi performansı olacağını ifade ederek, ''Şirket, Ağustos'ta aylık bazda tarihinin en yüksek EBITTA'sını yaptı. Dolayısıyla Petrol Ofisi'nde iyi bir trend var. Karlılıkta gayet iyiyiz'' dedi.

Türker, ciro hedeflerine ilişkin bir soruya da, ''Ben ciroda hep 10 milyar dolarlar civarından bahsediyorum'' yanıtını verdi.

Büyüme rakamlarındaki yavaşlamanın sektörü nasıl etkileyeceği yönündeki soruyu ise Türker, Türkiye'de Ağustos ayında benzinde düşüş olmasına rağmen, toplam motorin pazarında yükseliş görüldüğünü kaydederek, ''Türkiye'nin büyümesinin zayıflamasının çok ürkütücü olacağını düşünmüyorum. Türkiye'nin geleceğinin son derece olumlu olduğu kanaatindeyim'' görüşünü aktardı.

 

Melih Türker, hissedarların pay oranlarına ilişkin olarak da, OMV'nin payının şu anda yüzde 36'lar, Doğan Holding'in payının ise yüzde 57'ler civarında olduğunu, son dönemlerde hisse yapısında çok majör bir değişikliğin söz konusu olmadığını söyledi.

     

''PAZAR PAYINI YÜZDE 31'E ÇIKARMAYI HEDEFLİYORUZ''

Petrol Ofisi Perakende Satışlar Direktörü Ertan Çakır da, şirketin şu andaki pazar payının yüzde 29,5 civarında olduğuna işaret ederek, V/Max ve diğer ürün çeşitlerinin de katkısıyla pazar payını bir yıl sonra yüzde 31'e çıkarmayı hedeflediklerini, V/Max'ın şirkete yıllık maliyetinin 20 milyon dolar olduğunu bildirdi.

 

Çakır, yeni ürün serisiyle ilgili akaryakıt istasyonlarının giydirilmesi çalışmalarının bittiğini ve yarından itibaren istasyonlarda bu ürünlerle satış yapılacağını ifade ederek, ''3 bin 300 istasyonda yeni yolculuğumuzda farklı ürün ve hizmetler sunmak istiyoruz'' dedi.

 

Afton Corporation Pazarlama Müdürü Paul Mabley ise, akaryakıt katkı maddeleri üreten ABD Virginia merkezli şirketin yıllık cirosunun 1 milyar dolar olduğunu, yılda ortalama 60 milyon dolarlık Ar-Ge harcaması yaptıklarını vurguladı.

 

Petrol Ofisi için V/Max ürünlerini Türkiye koşullarına özgü ürettiklerinin altını çizen Mabley, V/Max kurşunsuz 95 ürününün formülündeki yüksek temizleyici katık sayesinde motoru koruduğunu, özel sürtünme önleyici katığın da motordaki sürtünmeyi azalttığını ve sürtünmeden kaynaklanan enerji kaybını önlediğini söyledi.

 

Mabley, aynı özelliklere sahip V-Max kurşunsuz 97 ürünün daha yüksek oktan ile performansı artırdığını, Türkiye koşullarına göre özel olarak hazırlanan eurodizel ürünün ise anti-metal katığı ile motoru metal tozlarına karşı koruduğunu, motoru temizlediğini ve yakıt ekonomisi sağladığını aktardı.