Merkezi Barselona’da bulunan TCB Grup, dünyada 6 ülkede 13 terminal işleten bir kuruluş. Bu ülkelerden biri de Türkiye. Son olarak Hindistan ve Vietnam’da iki yeni terminal inşa ediyorlar. Bunlar 2-4 milyon TEU konteyner kapasiteli, dev terminaller. Türkiye’de yaklaşık 400 bin TEU konteyner kapasitesi ile Ege Gübre Limanında faaliyete başladılar. TCE-EGE Konteyner Terminal İşletmeleri A.Ş Genel Müdürü Vahdet Keleş, çalışmalarıyla ilgili bilgi verirken, sorularımızı şöyle yanıtlıyor:
CAPITAL: TCE-EGE Konteyner Terminali hakkında bilgi verir misiniz? Ne zaman, kimler tarafından kuruldu? Kaç kişi istihdam ediliyor?
- TCE-EGE Konteyner Terminali bir Grup TCB üyesi. Grup TCB, geçmişi 1972 yılına dayanan İspanya merkezli dünyadaki lider terminal operatörlerinden biri. Şu an itibariyle İspanya, Brezilya, Küba, Meksika, Kolombiya ve Türkiye olmak üzere 6 ülkede 13 konteyner terminali işletiyor. Ayrıca 3 bölgede demiryolu operatörlüğü yapıyor. Son olarak grubumuz bünyesine Vietnam ve Hindistan’daki iki terminal katıldı. Bu terminallerdeki yatırımlar devam ediyor. Grup olarak uluslararası pazarlarda büyümeye devam ediyoruz. Üyesi olduğumuz Grup TCB, Türkiye’deki yatırım araştırmalarına yaklaşık 5 yıl önce başladı. Türkiye’nin en köklü ve deneyimli kuruluşlarından biri olan Ege Gübre’yle olan buluşmasından sonra çalışmalarına hız vererek, bugün konteyner terminalini Nemrut Körfezi’nde açtı. Aliağa’daki Ege Gübre Limanı içerisindeki terminalimiz, yeni inşa edilen sadece konteyner gemilerine atanmış iskelesi, kapalı ve açık depolama alanları, modern yük elleçleme ekipmanları ile hizmet veriyor. Bugün 50 kişiyi istihdam ediyoruz. Tüm yönetim ve saha ekibimiz konusunda eğitimli, deneyimli ve dinamik profesyonellerden oluşuyor. Bununla beraber, grubumuzun uzun eğitimler sonucu ekibimize aktardığı konteyner terminal operatörlüğündeki uluslararası kalite ve müşteri memnuniyetine dayalı hizmet deneyimleri, TCE-EGE’yi iddialı bir konuma getiriyor.
CAPITAL: TCE-EGE olarak faaliyet alanınız ve terminal özellikleriniz hakkında bilgi verir misiniz?
- Bildiğiniz gibi deniz limanları öncelikle yüklerin denizden-karaya karadan-denize transferinin yapıldığı, farklı taşıma modlarının birleştiği mekanlardır. Günümüz rekabet koşulları altında limanların tedarik zinciri üzerindeki sinerjik etkisi sürekli bir artış gösteriyor. Limanlar insanları, ürünleri, işletmeleri birbirine verimli ve etkin bir şekilde buluşturabildiği takdirde fırsatlar yaratıp, liman paydaşlarına fayda sağlayabiliyor. Çağımızda yaşanan küreselleşme, ortak pazar olgusunun gelişmesi, üretim ve tüketim merkezleri arasındaki mesafe farkının artması, ticari kısıtlamaların azalması, limanların lojistik zinciri içerisindeki entegrasyonunu gerektirdi ve değer zincirinde önemini arttırdı. TCE-EGE Konteyner Terminali olarak amacımız kullanıcılarımıza çağdaş, teknolojik ve karlı çözümler üretmek, kısacası uluslararası standartlarda konteyner terminal hizmeti sunmak. Bu noktada terminalimizin intermodal taşımacılığın birleştiği, yük konsolidasyonların oluştuğu etkin bir üs olması için çalışıyoruz. Terminalimiz şu an 120 bin metrekarelik alan üzerine kurulu ancak tüm büyüme süreçlerimizi gerçekleştirdiğimizde toplam 300 bin metrekare üzerinde genişlemiş olacağız. Şu anda 750 m uzunluğunda gemi yanaşılabilir rıhtımıma ve ortalama -20 m deniz derinliğine sahibiz, dolayısıyla büyük tonajlı gemiler rahatça yanaşabiliyor. Ayrıca 2 adet mobil liman vincimiz, 5 adet 45 ton kapasiteli dolu konteyner istişeme vincimiz ve 8 adet 65 ton kapasiteli konteyner dorsemiz bulunuyor. Terminalimiz İzmir merkeze 55 km, TCDD Aliağa Biçerova tren istasyonuna yaklaşık 600 m uzaklıkta. Bilgi işlem teknoloji altyapımızla ilgili olarak grubumuza ait olan, terminal yönetiminde birincil esas olan terminal operasyon sistemi kullanmaktayız (T.O.S). Sistemimiz aracılığıyla terminalimizde gerçekleştirdiğimiz tüm aktiviteleri gerçek zamanda takip edilip, aynı zamanda müşterilerimizle paylaşabilmektedir. Terminalimiz kullanıcılarımıza hesaplar oluşturup istedikleri bilgilere istedikleri zaman ulaşabiliyorlar.
CAPITAL: 2010 yılı hedefleriniz neler? Yeni yatırım planlarınız var mı?
- 2010 bizim kuruluşumuz, markete girişimiz ve tutunma çalışmalarımızın yoğun olduğu en önemli yılımız olacak. Açıkçası grubumuz ve lokal ekibimiz olmak üzere bir takım olarak çok iyi hazırlandık. İnanıyoruz ki, başlangıcımızdan itibaren terminal olarak Türkiye’de sunduğu hizmete katma değer katan başlıca kurumların arasında yer alacağız. Yüksek standartlardaki hizmet kalitemizden, farklılığımızdan ödün vermeden tüm paydaşlarımızla; değerli denizcilik hatları, acentalar, ihracatçı ve ithalatçılarımızla verimli ve etkin işbirliklerine imza atmayı hedefliyoruz. TCE-EGE olarak henüz projemizin birinci evresinde bulunuyoruz ve yaklaşık 400.000 TEU konteyner kapasiteye ulaşmayı hedefliyoruz. Bu rakamın ikinci evrede iki kat daha artması için tüm teknik alt ve üstyapı çalışmalarımız devam ediyor. Örneğin yakın gelecekteki ekipman alımlarımızdan söz edersek, içerisinde bulunduğumuz 2010 yılı içerisinde ilk STS rıhtım vincimizi teslim alacağız, dorse sayımızı yaklaşık üç kat daha arttıracağız ve RTG’lerimizin kurulumunu gerçekleştireceğiz. Bu yıl temmuz ayında ilki, 2011 yılında ikincisi olmak üzere raylı sistemle çalışan 2 adet gantry vinç alacağız.
CAPITAL: Sizi bölgedeki diğer limanlardan farklı kılan özellikler hangileri?
- Bildiğiniz gibi denizcilik uluslararası bir sektördür, ihtiyaçlar lokal olarak bazı değişiklikler gösterse de liman paydaşlarının amaçları hep aynıdır. Hızlı, verimli ve etkin çözümler esastır. Biz de grup olarak bu piyasada farklı ülkelerde faklı limanlarda ancak aynı terminalcilik anlayışıyla tanınmaktayız, dolayısıyla bu piyasada var olan aktörlerle yıllardan beri çalışmakta onların ihtiyaçlarına yanıtlar üretmekteyiz. TCEEGE olarak, müşterimiz Barselona’daki limanımızdan hangi hizmeti alabiliyorsa aynı teknolojik altyapıda bizde aynı hizmeti sunabilmekteyiz. Terminal operatörlüğü teknik ve operasyonel bilgi gerektiren, farklı kullanıcılara farklı çözümler yaratabilen entegre bir servis anlayışı gerektirir. Biz armatörümüzün gemisini en kısa zamanda elleçleyip diğer uğrak limana zamanında uğurlayarak güvenirlilik sağlarken, ihracatçı/ithalatçımızın yükünün özellikleri ve gereklerine göre farklı servisler sunarak onların lojistik ve tedarik zincirinde iş ortakları olmayı hedefliyoruz.
CAPITAL: Şu anda İzmir Limanı’na rakip misiniz?
- Aslında rakip değil alternatifiz. Türkiye’nin batı kıyısında bir potansiyel var ve bu her geçen gün büyüyor. Biz de kendi kapasitemiz doğrultusunda en iyi hizmeti vermeye çalışıyoruz. İzmir bir lojistik merkezi olarak Türkiye açısından önem taşıyor. Biz de bölgemizin gelişimine katkıda bulunmak istiyoruz ve bulunacağımıza da inanıyoruz . Hızlı hizmet veren, teknoloji altyapısı olan dünyadaki deneyimleriyle fark yaratan hizmet odaklı bir konteyner terminaliyiz.
Kaynak : Capital Dergisi