Mariner’den Norveç’e ihracat!

25.02.2008
  •  A 
Aliağa Ticaret Odası Üyesi Mariner Makine Sanayi Ticaret Ltd. Şti, Norveç’in balık yemi dubası ihtiyacını karşılıyor.


Mariner’den Norveç’e balık yemi dubası

 

Ege Denizi’nde faaliyette bulunan pek çok sanayi tesisinin işaret ve gemi bağlama şamandıralarını üreten Mariner Makine Sanayi Ticaret Ltd. Şti, Norveç’in balık yemi dubası ihtiyacını karşılıyor. Norveç’in önceki senelerde, Türkiye’ye pazarlamak için Estonya’da ürettirdiği dubalar, artık bir Türk firması tarafından hazırlanıyor.

 

Mariner Makine Sanayi Ticaret Ltd. Şti. Genel Müdürü Ender Özer, iki adet dubanın tamamlanarak Ege Denizi’nde faaliyet vermeye başladığını kaydetti.

 

Aliağa gemi söküm bölgesinin yalnızca gemi sökümü ile sınırlı kalmayıp inşa yapımına da izin çıkması halinde, 24 yeni duba üretimi için Norveç’le anlaşma imzalayacaklarını ifade eden Özer, konuyla ilgili yasanın değişmesini beklediklerini söyledi.

 

1992 yılından bu yana hem gemi sökümü hem de inşaat alanında faaliyet gösteren Mariner Makine Sanayi, 2003 yılından itibaren çelik esaslı profesyonel iş ve hizmet tekneleri üretimi de yapıyor

 

TÜPRAŞ, Enka, Petrol ofisi, Alpet gibi enerji sektörünün önemli kuruluşları ile çalıştıklarını ifade eden Özer, yeniliklere açık olan firmalarının en son kültür balıkçılığı alanında inşa faaliyeti gösterdiklerini kaydetti.

 

DENİZDEKİ BALIK ÇİFTLİĞİ YATIRIMCIYI VURDU

Özer, çevre açısından olumsuz etki yarattığı düşünülen balık çiftliklerinin artık denizde faaliyet göstereceğini ifade etti.

Bu kararın yatırımcıları olumsuz yönde etkileyeceğine dikkat çeken Özer, “Kıyıdan 1 ila 3 mil kadar açıkta faaliyet gösteren çiftliklere yemeğin düzenli olarak ulaştırılması sorunudur. Denizdeki fırtınalara karşı korunaklı ve kıyıya yakın balık çiftliklerinde kafeslere yem ulaştırılması günlük bir rutin olup lojistik olarak fazla zorluk yaratmamaktadır.

 

Halbuki açık denizde faaliyet gösteren çiftliklere balık yeminin düzenli olarak büyük miktarlarda sevki sert hava koşullarında hem maliyetli hem de risklidir. Günlük 20 ton yem dağıtımı yapıldığı düşünülürse, olayın boyutu daha iyi anlaşılır” diye konuştu.

 

BİZ ÜRETİYORUZ, ONLAR PAZARLIYOR

 

Balıkçılık sektöründe dünyaya damgasını vuran Norveç’in devreye girdiğini belirten Özer, Norveçliler’in ürettikleri duba sayesinde yemin her gün açığa taşınmasına gerek kalmadığını vurguladı.

Özer, kafeslerin bulunduğu alanda sabitlenmiş büyük kapasiteli yem dubalarına periyodik olarak yem doldurulduğunu ve duba içindeki bilgisayar kontrollü pnömatik yemleme istemi ile kafeslere bağlı hortumlar tarafından balıkların yemlendiğini ifade ederek, “Bu sistem sayesinde her gün açığa yem taşımanız gerekmiyor. Yem dubasının kapasitesine göre haftada veya iki haftada bir defa büyük yem tekneleri ile açıktaki yem dubasının doldurulması yeterli oluyor” dedi.

Özer, bu sistemi üreten ve kendi ülkesinde uygulayan Norveç asıllı AkvaSmart firmasının, daha önce Estonya’da üretilen yem dubalarını Türkiye’deki müşterilerine pazarlamak için kendileri ile temasa geçtiklerini ifade etti.

 

2 siparişi hazırlayıp 2007 sonunda teslim ettiklerine dikkat çeken Özer, dubaların Ege Denizi’nde 20 yıla yakın kullanılacağını vurguladı.

Özer, “Söz konusu dubalar, 14.90 metre boyunda, 8 metre eninde olup toplam 96 ton yem kapasitesine sahiptir. Kendi ağırlıkları yaklaşık 60 ton olan bu dubalarda 160 kW Jeneratörler güç ünitesi olarak kullanılmaktadır. İçinde 8 mürettebatın yemek salonu, mutfak, dalgıç dış odası ve operasyon yönetim bölümü mevcuttur” dedi.

 

“GEMİ SÖKÜM BÖLGESİ İNŞAYA DA AÇILMALI”

Aliağa Organize Sanayi Bölgesi’ndeki fabrikalarında inşa ettikleri 4’er parçalı bloklardan oluşan dubaları denize indirebilmek için, gemi söküm bölgesinde yeniden bir araya getirmek zorunda kaldıklarına dikkat çeken Özer, “Gemi söküm bölgesinde yerimiz olmasına rağmen, bölge sadece söküm faaliyetlerine tahsis edildiği için bu bölgede inşa faaliyetlerine izin verilmemektedir. Tekne inşa alanı olarak bölgenin yeniden yapılandırılması halinde, Norveç’le 24 yeni duba inşası için sözleşme imzalayacağız. Bizim gibi üretime hazır 4-5 firma daha var. Ancak tahsis edilen alan yalnızca gemi sökümü için, inşa için değil. Bu da, asıl sorunumuzdur.

 

Gemi söküm bölgesindeki 21 işletme uluslararası konjoktördeki değişimler nedeniyle son yıllarda hurda gemi bulmakta zorlanmaktadır. Bu firmalardan 14 tanesi bölgenin kısmen de olsa tekne inşa, bakım ve onarım faaliyetlerine dönüştürülmesi için harekete geçmişlerdir. Bu talebin Ankara’dan cevap bulması beklenmektedir.

 

Öngörülen bu değişimin gerçekleşmesi halinde, hem biz daha büyük boyutlu teknelerin inşası için gelen taleplere cevap verebileceğiz hem de Ege Bölgesi’nin bir inşa yeri için çektiği sıkıntılar sona erecektir” diye konuştu.