Liman yatırımlarını özel sektör yapmalı

28.12.2007
  •  A 
Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığı İzmir Bölge Müdürü Selçuk Sert, İzmir Limanının özel seklör tarafından işletilmesi ile deniz ticaretinden aldığı payın artacağını söyledi.

Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığı İzmir Bölge Müdürü Selçuk Sert, İzmir Limanının özel seklör tarafından işletilmesi ile deniz ticaretinden aldığı payın artacağını söyledi. Kamunun elindeki limanların işletme hakkını özelleştirirken yeni liman ve tersane yapmasının doğru olmayacağını ifade eden Sert, denizcilikteki altyapı yatırımlarının yap-işlet-devret modeli ile özel sektör tarafından yapılması gerektiğini kaydetti.

 

Dünyada olduğu gibi Ege bölgesi için de denizciliğin önem taşıdığını dile getiren Selçuk Sert, İzmir'in kendisine armağan edilen eşsiz coğrafyası ile tarih boyunca denizciliğin önemli merkezlerinden biri olduğunu kaydetti. Bölgenin günümüzde de hak ettiği yeri alması için, uzun vadeli, geniş vizyonlu stratejilerin belirlenmesi gerekliğini belirten Sert, “Bu noktada Deniz Ticaret Odası'na bağlı 700 civarında firma, denizcilik açısından önemli gelişmeler kaydediyor. Buna ek olarak İzmir Limanı'nın özelleşme sürecinin tamamlanması da yakın gelecekte sektördeki gelişmeye önemli katkı sağlayacaktır” dedi.

 

KAMUDA YATIRIM ZOR

İzmir Liman İşletmesi'nin bugüne kadar kent ekonomisine önemli katkılar sağladığına dikkat çeken Sert, son yıllarda elleçlenen yük miktarının sürekli arttığını söyledi.

Sert, “Ancak denizcilik gibi zamana karşı yarışılan ve uluslararası rekabet kurallarının geçerli olduğu bir alanda kamu mevzuatı ile yatırım yapmak ve personel çalıştırmak zor. İzmir Limanı'nda yapılan işlem, limanın işletme hakkının belli dönem özel sektöre devri, bu dönemin sonunda geri iadesinden ibarettir. Özelleştirme, kamu kaynakları kullanılmadan yatırım yapılmasına imkan verecek. İşletmecilik açısından bölgeye önemli avantajlar getirecek ve ihracatçıya yeni avantajlar sağlayacak” diye konuştu.

 

Ege Bölgesi'nde denizcilik yönünden en önemli eksikliğin bakım pnarım ve yeni inşaa faaliyetlerini yürütecek bir tersanesi olduğunu vurgulayan Sert, kurulacak bir tersanenin Yunanistan’ın binlerce gemilik filosuna ve İzmir ve Aliağa’ya gelen binlerce gemiye hizmet edebileceğine dikkat çekti.

 

EGE TERSANEYE KAVUŞACAK

Selçuk Sert, şöyle konuştu;

“Türkiye mega yat inşa sektöründe 3. sırada, gemi inşa sektöründe ise 2002'de 23. sırada iken Ağustos 2007 de tonaj olarak 6., gemi adeti olarak 4. sırada yer alıyor. Bu konuda alınan çok önemli mesafeye rağmen bölgemiz bu gelişmelerden faydalanamadı. Runun en önemli nedenlerinden birisi, bölgede geniş araziler bulunmaması, mevcutların çok değerli olması ve bölgenin bu konudaki karar ve taleplerini oluşturmada geç kalmasıdır.

Unutulmamalıdır ki İzmir, 5- 6 yıl öncesine kadar tarih boyunca var olan limanının kaldırılmasını dahi tartıştı. Geçmişte tersane konusu gündeme geldiğinde olumsuz bakıldı. Hatta mevcut tersanelerin faaliyetlerine son vermesi desteklendi. Bakanlığımız bu önemli eksikliğin kapatılması için Çandarlı'daki limanın bir bölümünü onarım ve havuzlama ile birlikte tersane yeri olarak ayrılması için çalışmalarını son aşamaya getirdi. Ayrıca bölgede dağınık halde bulunan tekne imalatçılarının Çaltılıdere'de dünya ile rekabet edebilecek koşullarda toplanmasına yönelik çalışmalar sürüyor”

 

Bölgede yapılacak marinalarınn yerlerinin ve kapasitelerinin bilimsel metodlarla belirlendiğini ifade eden Sert, bu şekilde hem marinaların verimli şekilde çalışmasının hem de

ne önemli girdi sağlanmasının yolunun açılacağını kaydetti.

Denizcilik İdaresi olarak bölgede yürüttükleri çalışmalar hakkımla bilgi veren Sert, 2004 yılında başlayan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) alınmayan yakıt uygulanmasından faydalanan gemi sayısının üç yıl içinde 802'den 1383’e çıktığını belirtti. Bölge Müdürlüğü olarak İSO 9001-2000 Kalite Yönetim Belgesi çalışmalarının hızla sürdüğünü,  İzmir  Liman   Başkanlığı'na karasularının izlenmesi için Otomatik Gemi Tanımlama Sistemi Kontrol Merkezinin kurulduğunu kaydeden Sert, “Karasularımızda seyreden gemi trafiğinin kontrol altına alınması amacıyla kurulacak olan Gemi Trafik Hizmederi (VTS) merkezlerinden bölge müdürlüğümüzün yetki sahası içinde olması planlanan VTS istasyonlarının yer tespiti için çalışmalar yapıldı” şeklinde konuşlu.

 

E-LİMAN İLE İŞLER HIZLANDI

Hizmet binalarının ve bağlısı 12 liman başkanlığından 10'unun hizmet hinalarının fiziki şartlarının iyileştirildiğini belirten Sert, “2006’da devreye giren Genel Evrak Takip Programı ile sektör temsilcilerinin yaptığı başvurular on-line olarak takip ediliyor. Bu yıl devreye giren E-liman projesi ile gemilerin ordino ve Yola Elverişlilik Belgesi alması kolaylaştırıldı. Zamandan tasarruf sağlayan bu uygulama Liman başkanlığının yanında bağlı tüm limanlarda da uygulanacak" dedi.

 

GEMİ DENETİMİNDE BAŞARILI OLDUK

Yabancı Limanlara çıkacak Türk bayraklı gemilerin ön denetimler ile kara listeden gri listeye geçmeyi başardığını belirten Sert, Türk bayraklı gemilere uygulanan ön sörvey kapsamında 2006'da  2347 denetimin 457'sinin, 2007'de 1307 ön sörveyin 179'unun bölge müdürlüğü bağlısı liman başkanlığı tarafından yapıldığını söyledi.

Sert, Akdeniz Memorandumu kapsamında geçen yıl Türk limanlarında yapılan 1769 Liman Devleti Kontrolü denetiminin 640'ının, bu yıl 1590 denetimin 485'inin liman başkanlığı tarafından yapıldığını kaydetti.

 

ÇANDARLI'DA LİMAN VE TERSANE OLACAK

Çandarlı Körfezi'nde yapılacak olan Kuzey Ege Limanı ve Tersane Projesi'ne çok sayıda sürecin ve izinlerin tamamlandığını, kısa süre içinde ihale aşamasına gelineceğini belirten Selçuk Sert, “İhale için ciddi yatırımcı gruplar ortaya çıkarsa, limanın ve tersanenin yapım süreci de hızlanacak. Dünyadaki tersanelerin tamamı 4-5 yıl boyunca dolu. Bu nedenle Çandarlı’da kurulacak tersanenin geri dönüşü daha kısa sürede olacaktır. Onun için tersane yapım süreci daha hızlı yürüyebilir. Limanın yapımı ise tersanenin ardından gerçekleşir” dedi.

 

Kaynak: Referans