Gemi söküm tesisleri 5 yılda çok gelişti

05.10.2007
  •  A 
Brüksel'den gelip Gemisöküm bölgesini inceleyen uzman yöneticiler, “Birçok ülkeden daha iyi durumdasınız. Birlikte çalışırsak AB fonlarından yararlanırız” dedi

Brüksel'den gelip bölgeyi inceleyen uzman yöneticiler, “Birçok ülkeden daha iyi durumdasınız. Birlikte çalışırsak AB fonlarından yararlanırız” dedi

 

Brüksel'deki Avrupa Gemi Söküm Platformu'ndan bir heyet, dünyada ve Türkiye'de gemi söküm sektöründe yaşanan genel sorunları ve uluslararası gelişmeleri görüşmek üzere Aliağa'ya geldi. Aliağa Gemi Söküm Tesisleri'nde incelemelerde bulunan heyet üyeleri, “Avrupa Gemi Söküm Platformu ile bölgedeki firmalar işbirliği yapmalı” dediler.

 

GENİŞ KATILIM OLDU

Tehlikeli Gemi Sökümü Önleme Girişimi'nin Brüksel'deki kuruluşu olan Avrupa Gemi Söküm Platformu'ndan bir heyet, Aliağa'da gemi söküm tesislerini gezerek, Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği'ni ziyaret etti.

 

Toplantıya Avrupa Gemi Söküm Platformu Koordinatörü Ingvild Jensenn, Tehlikeli Gemi Sökümünü önleme Girişimi Grubu Başkanı Gülşah Gözek Oueini, Kimya Mühendisleri Odası Ege Bölgesi Şubesi Başkanı Ertuğrul Barka, Gemi inşa Mühendisleri Odası İzmir Şube Başkanı Emrah Erginer ile bölgedeki gemi söküm kuruluşlarının yetkilileri katıldı.

 

Toplantıda konuşan Aliağa Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Demeği 2. Başkanı Mustafa Erdil, “En son 2002 yılında Greenpeace ile bir toplantı yapmıştık. Bu toplantıları 3-5 yılda bir değil, her zaman yapmak istiyoruz" dedi. 2000 yılından bu yana yaptıkları çalışmaları anlatan Erdil, “Geri dönüşüm, çok büyük bir sektör ve ekonomik bir savaş. Bu ekonomik savaşta biz kaybetmemek ve geride kalmamak için yatırımlara, önlemlere devam ediyoruz. Çünkü biz burada yüzde 100 mükemmelliği yakalamak istiyoruz. 214 milyon DWT'lik 50 bin gemi 2015 senesine kadar hurdaya çıkacak. Avrupa'daki büyük gruplar hemen bunlara talip olmaya başladılar. Ama Türkiye'de asbest sökümünde tek yetkili kuruluş biziz. Kendi tesislerimizde eğitimli ve deneyimli ekiplerimizle asbest temizlemesi yapıyoruz” diye konuştu.

 

İYİ TANIYORUZ

Kendilerinin her zaman yerinde görüp tespit yapmaktan yana olduklarını anlatan Erdil şöyle konuştu: “Biz geri dönüşüm tesisiyiz. Hurda gemi alıyoruz ve kütük demir olarak ülke ekonomisine kazandırıyoruz. Aliağa'da yapılan gemi sökümlerini uluslararası atık yönetim kurallarına uygun olarak gerçekleştiriyoruz. Bölgede 25 parsel var. 4'ü inşaat halinde, 17'si ise yetki belgesi aldı. 21 firma halen gemi söküm tesisi faaliyetini sürdürüyor. Bölgemize gelen gemiler uluslararası ILO, IMO ve Basel atık yönetim kurallarına uygun şekilde sökülüyor. Gemilerin asbestten arındırılması pahalı ve teknolojik cihazlarla yapılıyor.”

 

Toplantının ardından heyet ve gemi sökümcüler, bazı tesislerde incelemelerde bulundu. Daha sonra Tehlikeli Gemi Sökümünü önleme Girişimi Grubu Başkanı Gülşah Gözek Oueini, “Buraya gelirken gelişmeler olduğundan haberdardım. Biz burada, gemi söküm şirketlerini denetlemek, istenilen standartlara ulaşmalarını sağlamak istiyoruz. Bunun için de birlikte çalışma yapmamız şart. Gemi sökümleri en güvenli şekilde yapılacak. Finansman sorununu da birlikte çözmeliyiz. Birlikte çalışırsak AB fonlarından faydalanabiliriz. Sunumlar bize güven verdi, başaracağımıza inanıyorum" diye konuştu.

 

YOLLAR GÜVENLİ

Avrupa Gemi Söküm Platformu Koordinatörü Ingvild Jensenn de, Türkiye'nin son 5 yılda gemi sökümünde ilerleme kaydettiğini ifade etti. Jensenn, “Tesislerde yapılan tüm yollarda 20 cm kalınlığında demirli beton kullanılmış. Bu da çok olumlu bir gelişme. Biz gemi sökümcülerin ayrıca kuru havuzlama sistemi de yapmalarını istiyoruz. Burada yapılan gemi söküm İşlemi Hindistan ve Bangladeş'e göre çok daha ileri düzeyde” dedi.

 

Kimya Mühendisleri Odası Ege Bölgesi Şubesi Başkanı Ertuğrul Barka ise, gemi söküme karşı olmadıklarını belirterek şöyle konuştu: “Biz salt gemi söküme karşı değiliz. Bizler, tehlikeli gemi sökümüne karşıyız. Buradaki yatırımcıların iyi niyetine inanıyorum. Çünkü rahatlıkla ‘gelin bakın’ diyorlar”

 

ASBESTTE TEK YETKİLİ KURULUŞUZ

Demeklerinin Türkiye'deki tek yetkili asbest söküm kuruluşu olduğunu, ancak Avrupa Birliği'nden 5 kuruş yardım almadan yalnızca 21 üyeden aldıkları aidatlarla ayakta kaldıklarını ifade eden Erdil şöyle konuştu:

“Bunun dışında söktüğümüz asbestten kilogram başına 2 dolar alıyoruz. Almanya'da 16 milyon ton asbest olduğu belirtildi. Bu rakam Türkiye'de 3 milyon ton civarında. Bunlar büyük ölçüde söküme gelen gemilerden çıkarılıyor. Bize söküme gelen gemilerin yüzde 90'ı beyaz asbest içeriyor. Çok eski gemilerde ise mavi asbeste rastlayabiliyoruz. Bu da yüzde 10'luk kısmı oluşturuyor. Biz artık asbesti çok İyi tanıyoruz. Biz asbest temizliğinden gelen gelir ile yeni modern aletler ve ekipmanlar alıyoruz. Herhangi bir ortamda asbest olup olmadığını ölçmek için yeni bir asbest ölçüm aleti aldık. Asbesti İZAYDAŞ'a gönderiyoruz ve orada bertaraf ediliyor”

 

  • 2015 yılına kadar 214 milyon DWT’lik 50 bin gemi hurdaya çıkacak
  • Türkiye’de asbest sökümünde tek yetkili kuruluş Gemi Geri Sönüşüm Sanayicileri Derneği
  •  Aliağa Gemi Söküm Bölgesinde halen 21 Firma faaliyetini sürdürüyor
  • Bölgede gemiler uluslar arası ILO, IMO ve BASEL Atık yönetim kurallarına göre sökülüyor
  • Gemilerin asbestten arındırılması pahalı ve teknolojik cihazlarla yapılıyor

 

Haber: Erdal ÇARBOĞA (YeniAsır)