İhracat artışı markalaşmayı hızlandırıyor

17.08.2007
  •  A 
Adres Patent Genel Müdürü Çavuşoğlu, ihracattaki artışın marka başvurularını artırdığını, bu yılın ilk 6 ayında marka tescilinde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20 artış yaşandığını kaydetti.

Firmalara marka, patent ve tasarım lisans sözleşmelerinin hazırlanmasında ve kayıt işlemleri konularında hizmet veren Adres Patent Genel Müdürü Av. Ali Çavuşoğlu, ihracattaki artışın marka başvurularını da artırdığını belirterek, ''Özellikle gıda, tekstil ve mobilya sektöründe marka tescilinde artış var. Marka bilinci de arttı” dedi.

 

Gazetecilerin sorularını yanıtlayan Çavuşoğlu, Türkiye'deki toplam tescilli marka sayısının 450 bin civarında olduğunu söyledi.

 

Bu yılın 6 aylık döneminde marka tescilinde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20 artış yaşandığını ifade eden Çavuşoğlu, “Yıl sonuna kadar yerli ve yabancı toplam 80 bin başvuru bekliyoruz'' dedi.

Çavuşoğlu, ''Marka başvurusundaki artışın nedeni bu sene ihracatta çok yüksek artış olması. Özellikle gıda, tekstil ve mobilyada artış var. Marka bilinci de arttı. Firmalar kendilerine web sitesi yapmak istiyor, bunun için de marka başvurusu zorunlu'' dedi.

 

-''EN AZ 1 MARKAYA SAHİP FİRMA SAYISI 255 BİN''-

Türkiye'de 1 milyon 200 bin adet firma bulunduğunu belirten Çavuşoğlu, en az bir markaya sahip firma sayısının 255 bin adet olduğunu kaydetti.

 

Çavuşoğlu, “Ülker'in 2 binden fazla markası var. Eczacıbaşı'nın 739, Eti'nin 526 markası var. Özellikle ilaç firmalarının yüzlerce markası bulunuyor” dedi.

 

Adres Patent olarak firmaların marka patent tasarım tescil işlemlerinin vekilliğini yaptıklarını ve danışmanlık hizmeti verdiklerini anlatan Çavuşoğlu, www.markaborsasi.com adlı web sitelerinde ise kullanılmayan tescilli marka ve patentlerin satışını sağladıklarını anlattı.

Çavuşoğlu, ''Bazı firmalar birden fazla marka alıyor sonra kullanmıyor. Biz de müşterilerin kullanılmayan hazır markalarına aracılık ederek bunları satıyoruz. Müşteriler tescilli markayı almayı tercih ediyorlar çünkü diğer türlü bir marka tescili ortalama bir yıl zaman alıyor'' diye konuştu.

Tescilli markaları 5 bin dolarla ile 100 bin dolar arasında sattıklarını söyleyen Çavuşoğlu, sitelerinde şimdiye kadar 20'ye yakın marka satışı yaptıklarını kaydetti.

 

-''MARKA OLUŞTURMAK GİTTİKÇE ZORLAŞIYOR''-

Ülker gibi büyük firmaların marka tescilini kendi bünyelerinde yaptırdığını, Adres Patent olarak kendilerine daha çok sanatçılar ve KOBİ firmalarının geldiğini ifade eden Ali Çavuşoğlu, ''Bazı insanlar da yeni markaları tercih ediyor. Bir kişinin kendi markasını oluşturmasının maliyeti yaklaşık bin 250 YTL'' dedi.

 

Ali Çavuşoğlu, marka talebinin en çok gıda ve tekstil sektöründen geldiğini, en çok marka tescili yapılan ilin başında ise yüzde 50 ile İstanbul'un geldiğini belirtti. Çavuşoğlu, ''Bunu İzmir ve Ankara izliyor. En az marka tescili yapan il ise Tunceli'' diye konuştu.

 

Gelen markaların yüzde 80'inin yabanı isimli olduğuna işaret eden Çavuşoğlu, ''İnsanlar firmalar Türkçe isim bulmakta zorlanıyorlar çünkü güzel isimlerin çoğu alınmış. Yüzlerce binlerce yabancı isimden arayıp marka oluşturmaya çalışıyorlar. Marka oluşturmak gittikçe zorlaştı. İnsanlarda bir de yabancı kelime özlemi var. Türk Patent Enstitüsü bu konuda teşvik verirse Türkçe isimler artabilir'' diye konuştu.

 

-YABANCI TESCİLLİ MARKA SAYISI YÜZDE 88,5 ARTTI-

Türk Patent Enstitüsünün web sitesinde yer alan verilere göre, 2006 yılının ilk 6 ayında 17 bin 253 olan yerli tescilli marka sayısı 2007 yılının ilk 6 ayında yüzde 20,1 artışla 20 bin 722'ye yükseldi. Geçen yıl ilk 6 ayda 3 bin 110 olan yabancı tescilli marka sayısı ise bu yıl aynı dönemde yüzde 88,5 artışla 5 bin 863'e ulaştı.

 

6 aylık dönemde yerli yabancı toplam marka tesciline bakıldığına ise geçen senenin ilk 6 ayında 20 bin 363 olan marka tescil sayısı bu yılın 6 aylık döneminde yüzde 30,6 artışla 26 bin 585'e ulaştı. Yerli tescilli marka başvuru oranı 2006 yılında yüzde 84,7'den bu yıl yüzde 77,9'a geriledi.