İzmir'in gelişmesi limana bağlı

12.12.2006
  •  A 
Milliyet Gazetesi yazarı Prof. Dr Güngör uras, İzmir'in gelişmesinin Liman yatırımlarına bağlı olduğunu yazdı. Prof. Dr Uras, “İzmir limanı sadece İzmir için önemli değil, çevre için de önemli” dedi.

Milliyet Gazetesi yazarı Prof. Dr Güngör uras, İzmir'in gelişmesinin Liman yatırımlarına bağlı olduğunu yazdı. Prof. Dr Uras, “İzmir limanı sadece İzmir için önemli değil, çevre için de önemli” dedi.

Prof. Dr Güngör Uras'ın dünkü Milliyet Gazetesinde kaleme aldığı yazı, Liman yatırımlarının bölgenin gelişimi açısından ne denli önemli olduğunu bir kez daha gözler önüne serdi. Prof Güngör Uras'ın yazısını aynen yayımlıyoruz:

İzmir'in gelişmesi limana bağlı

İzmir'in gelişmesi limana bağlı. İzmir limanı özelleştirilecek. (1) Özelleştirmenin bir an önce yapılması lazım. Özelleştirme yapılacak diye, limandaki hizmetler aksıyor. (2) Özelleştirmede limanın, bu işi bilen ve maddi gücü olan bir gruba gitmesi önemli. Liman işletmek, uluslararası bağları kurmak, Pire limanıyla rekabete girmek, gemiciliği bilmek uzmanlık isteyen konular.

İzmir limanı sadece İzmir için önemli değil, çevre için de önemli. Bursa'nın otomotiv ürünleri, Denizli'nin tekstil, Manisa'nın elektronik ve elektrikli makine üretimi, Ege'nin yaş ve kuru tarım ürünü İzmir'den ihraç ediliyor.

İzmir limanı konteyner limanı. (Konteyner denilen şey malların içine doldurulduğu 6.0x2.5x2.5 m boyutlarında sacdan sandıklar). Yılda 920 bin konteyner gemilere yükleniyor.

İzmir limanı konteyner limanı olarak gelişecek. Kuru yük Çandarlı ve Aliağa limanlarına kayacak.

Liman yetersiz
Fakat İzmir limanının bugünkü hali yetersiz. (1) Su altı derinliği 10.5 metreyi aşan gemiler, yeni nesil gemiler limana yanaşamıyor. Denizin temizlenmesi, taranması gerekiyor. (2) Rıhtımların yenilenmesi, rıhtım sayısının artırılması, yükleme-boşaltma vinçlerinin artırılması, bekleme alanının liman dışına taşınması, demiryolu-karayolu bağlantısının kurulması gerekiyor. Bütün bunlar en az 300 milyon dolar ek yatırımla yapılabilecek işler.

İzmir limanı özelleştirilmesi yılan hikâyesine döndü. 30 Mart 2007'de ihale yapılması bekleniyor. Özelleştirmeye bağlı olarak iyileştirmelerin yapılamaması sonucu, İzmir'e yanaşamayan gemiler Pire limanına gidiyor. Bu nedenle yıllık 200 milyon dolarlık bir kayıptan söz ediliyor.

Şimdilerde İzmir limanına yanaşabilen gemiler 3 günde yükleniyor veya boşaltılıyor. Limanda sıkışıklık var.

İhracatçı zorlanıyor
Limanda sıkışıklık olduğu için 19 aydır İzmir'den yükleme yapan ihracatçılardan konteynerin büyüklüğüne ve malın gideceği limana göre, konteyner başına 25 dolar ile 120 dolar arasında sıkışıklık ücreti alınıyor.

İhracatçılar geçen yıl 784 bin konteyner için 25 milyon dolar sıkışıklık ücreti ödedi.

Sayın okuyucularım, İzmir'in Osmanlı'dan bu yana özelliği, liman şehri olmasıdır. Eskiden liman sadece ithalat için önemli idi. Şimdi Türkiye ihracat peşinde. Ürünü üretmek, pazar bulmak önemli ama, ürünü pazara en ucuz ve en hızlı şekilde ulaştırmak daha da önemli.

Özelleştirme kararı verilmiş. Ok yaydan çıkmış. İşi süründürmeye, her gün daha kötü duruma getirmeye gerek yok. İzmir'de, lojistik firmalarıyla, ihracatçılarla konuştum. Özelleştirmeyi bekliyorlar ama... "Ama"sı var... İşi bilmeyenlerin ihaleyi kazanmaları, durumun daha da kötü olmasına yol açabilecek. Çünkü İzmir limanı "tekel" bir işletme. Alternatifi yok.

Prof. Dr. Güngör Uras (1933 - .... )
22 Temmuz 1933 tarihinde Düzce de doğdu. Babası Halit Uras Beylerbeyi Sarayında son şehzadelerden Abid Efendinin yaveri iken Milli Mücadeleye katılan ve İstiklal Madalyası ile ödüllendirilen bir subaydı. Tekaüt olduktan sonra bankacılık yapmıştı.

İlkokulu Anadolu'nun değişik şehirlerinde okudu. Ankara Kolejini ve Mülkiyeyi bitirdi

Devlet Planlama Teşkilatında 1962-l974 yıllarında uzman olarak çalıştı. Kuruluşundan sonra TÜSİAD'ın ilk genel sekreteri olarak yayın ve araştırma faaliyetini başlattı.1980-2001 yılları arasında Ak sigorta Yönetim Kurulu Başkanı olarak Sabancı Grubunda çalıştı.

SBF de başladığı doktorasını İÜ iktisat fakültesinde tamamladı. Doçentlik sınavını Boğaziçi Üniversitesi'nde verdi. Marmara Üniversitesinde Profesör oldu.

Köşe yazılarına l968 yılında Türkiye İktisat Gazetesi'nde basladı. Ekonomi Gazetesi Rapor'da günlük, Güneş gazetesinde de ekonomi yazdı. l982 Yılından buyana Dünya gazetesinin köşe yazarıdır. Sabah da Alı Rıza Kardüz adı ile başlattığı günlük köşe yazılarını Güngör Uras olarak Milliyet de sürdürüyor. Dünya da ise Tevfik Güngor imzasını kullanıyor. Daha önce TRT 2 de Olayların içinden adı ile yaptığı ekonomi söyleşilerini şimdi CNN Türk de Akıl Defteri'nde devam ettiriyor.

Evli ve bir kız çocuk babasıdır.