Saka: "Liman Statejileri belirlenmeli"

24.11.2006
  •  A 
Tire’de yapılan Odalar ve Borsalar ortak yönetim Kurulları toplantısında Aliağa Ticaret Odası Başkanı ve TOBB Ticaret Odaları Konsey Üyesi Adnan Saka’nın önerisiyle İzmir’deki liman yatırımları kapsamlı olarak değerlendirildi.

İzmir'de TOBB bünyesinde faaliyet gösteren oda ve borsaların yönetim kurullarının dün Tire Ticaret Odasında gerçekleştirdiği toplantının gündeminde İzmir’in kuzeyindeki liman yatırımları, Menderes Aliağa metro hattının ALOSBİ ve Bergama’ya kadar ulaşmasıyla İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin kentsel nazım imar planının tartışılması yer aldı.

 

Tire’de yapılan Odalar ve Borsalar ortak yönetim Kurulları toplantısında Aliağa Ticaret Odası Başkanı ve TOBB Ticaret Odaları Konsey Üyesi Adnan Saka’nın önerisiyle İzmir’deki liman yatırımları kapsamlı olarak değerlendirildi. Çandarlı Kuzey Ege Limanı Projesi, Aliağa Nemrut iskeleleri ve Alsancak limanının bölgesel gelişmedeki fonksiyonlarının da değerlendirildiği toplantıda konuyu gündeme getiren Aliağa Ticaret odası Başkanı Adnan Saka, bölgedeki liman, ulaşım, konutlaşma ve gelişim stratejilerinin yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin de görüşlerinin alınarak hazırlanması gerektiğini kaydetti.

 

LİMAN STRATEJİLERİ BELİRLENMELİ

Toplantıda İzmir’in kuzeyindeki mevcut ve proje halindeki liman yatırımlarını değerlendiren Saka, “Aliağa’da Nemrut bölgesinde 5 iskele var. Bunun yanında Tüpraş Rafinerisi, Petrol Ofisi ve Petkim iskeleleri de var. Nemrutta 5 ayrı iskele yapımı için de müracaatlar sırada bekliyor. Aliağa’daki iskelelerden yılda ortalama 30 milyon ton mal giriş çıkışı yapılıyor. Aliağa’ya 15 km mesafede ise Çandarlı Kuzey Ege limanı uzun yıllardır projelendirmeye çalışılıyor. Son zamanlarda Kuzey Ege limanında limanın tersane ile birlikte projelendirilmesi gündeme getiriliyor. Alsancak Limanı, Nemrut İskeleleri ve Çandarlı Kuzey Ege limanı yaklaşık 70 km mesafedeki üç ihracat noktası olarak bulunuyor. Dünyanın hiçbir yerinde birbirine bu kadar yakın üç liman yatırımı lüksü yoktur. Bunun için bu bölgenin liman stratejilerinin kapsamlı bir masaya yatırılması gerekmektedir. Özel ya da kamu yatırımı olursa olsun, kaynakların rantabl ve yerinde verimli kullanımı gereklidir. Bu konuda Odalar ve bölgede yaşayanlar olarak bölgesel liman stratejisinin belirlenmesi gereklidir.” Dedi.

 

Aliağa Ticaret Odası Başkanı Saka, Ülke kaynaklarının verimli kullanılabilmesi için fizibilitenin çok iyi yapılması gerektiğini kaydederek, “Yatırımların atıl kalmaması için bu bölgede ne yapılacağının iyi planlanması gereklidir. Yatırımların, bölgesel ulaşım olanakları, konut ve yaşam alanları da gözetilerek farklı toplumsal ve üretim ihtiyaçları da dikkate alınarak yapılması lazımdır.” Dedi.

 

Tesislerin hızla kurulmakta olduğu Aliağa organize Sanayi Bölgesi’ndeki (ALOSBİ) yerli ve yabancı yatırımcıların ihracat yaptığına dikkati çeken Saka, “Yaptığımız araştırmada Yaklaşık yüz tesisin faaliyet gösterdiği bir OSB’de ortalama günlük 4 bin araç giriş çıkışı oluyor. ALOSBİ’de 400 tesis faaliyete geçeceğine göre yakın zamanda günlük 16- 20 bin aracın günlük giriş çıkış yapacağı açıktır. Bu araçların büyük bölümü de ihracat noktası olan en yakın limana gidecektir. Bu yüzden bölgedeki mevcut limanların ve projesi sürenlerin fizibilite, bölgesel ihtiyaç ve verimlilik çalışmalarının yapılması, ulaşım gibi diğer altyapı yatırımlarıyla eşgüdümü masaya yatırılmalıdır.” Diye konuştu.

 

ALİAĞA MENDERES HATTININ ALOSBİ’DEN GEÇEREK BERGAMAYA KADAR ULAŞMASI

Toplantıda Aliağa Ticaret odası Başkanı Saka, Aliağa – Menderes metro hattının ALOSBİ’ye kadar ulaşması gerektiğini söyledi. “ALOSBİ tam kapasite ile faaliyete geçtiğinde 400 tesiste en az 50 bin kişi çalışacak” diye konuşan Saka,  “ALOSBİ’de çalışacak işgücünün bölgeye her sabah ulaşımının sağlanması konusunda Menderes- Aliağa metro hattı önemli bir işlev üstlenmelidir. Metronun Aliağa’ya ulaşacağı nokta ile ALOSBi arasındaki mesafe 7 km’dir. Metro çalışmalarının sürdüğü şu dönemde bu ulaşım yatırımının ALOSBİ’ye kadar ulaşması planlamaya alınarak projeye dahil edilmelidir. Eğer tekrar yeni yatırımlara ihtiyaç bırakılmayacak şekilde yapılması isteniyorsa menderes Aliağa metro hattının ALOSBİ’den geçerek kuzeye doğru Çandarlı Limanını da içine alarak Bergama’ya kadar geliştirilmelidir.” Dedi.

 

Toplantıda hattın kuzey yönünde Aliağa organize Sanayi Bölgesi’nden geçerek Çandarlı Kuzey Ege Limanından Bergama’ya ulaşması, güneyde de Selçuk ve Efes’e kadar uzanması yönünde Büyükşehir Belediyesine toplantı kararı olarak gönderilmesine karar verildi.

 

İZMİR KENTSEL NAZIM İMAR PLANINA ELEŞTİRİ

Aliağa Ticaret odası Başkanı Saka, geçtiğimiz ay İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından hazırlanan Kentsel nazım imar planında Aliağa ve çevresini içeren kuzey yönünün sanayi bölgesi olarak belirlendiğine dikkati çekerek, planın kamuoyunda detaylarıyla tartışılmadan kabul edildiğini söyledi.

 

İzmir Büyükşehir Belediyesinin hazırladığı planın bölgede yaşayanlar ve sivil toplum kuruluşları tarafından içeriğinin bilinmeden, tartışılmadan hazırlandığını söyleyen Saka, “Planlama, ilçelerle birlikte görüş alışverişinde bulunularak, birkaç bilim adamı yerinde bölgedeki sivil toplum örgütleri, yerel yönetimler ve bölgede yaşayanların da görüş ve önerileri dikkate alınarak  hazırlanması gerekirdi” diye konuştu.