Gemi sökümünde uzlaşma arayışı

09.11.2006
  •  A 
Gemi Söküm firmaları ile Tehlikeli Gemi Sökümü Önleme Girişimi arasında yaşanan tartışma İzmir’de düzenlenen panelde ele alındı.

DÜNYA Gazetesi’nin denizcilik eki Perşembe Rotası ve DenizHaber Ajansı’nın düzenlediği panelde aynı masada buluştular. Tehlikeli Gemi Söküm Önleme Girişimi Dönem Sözcüsü Ertuğrul Barka'nın gemi söküm bölgesinde işçi ve çevre sağlığı açısından tehlikeli çalışmalar yapıldığını ve bundan kaygı duyduklarını söyledi. Gemi Söküm Sanayicileri Derneği İkinci Başkanı Mustafa Erdil, çevrecileri gemi söküm bölgesinde inceleme yapmaya çağırdı.

Gemi sökümü sektörünün sorunları,çevreye etkileri ve geleceği İzmir’de tartışıldı. DÜNYA Gazetesi'nin denizcilik ve lojistik sektörlerine yönelik yayını 'Perşembe Rotası'nın DenizHaber Ajansı işbirliği ile düzenlediği 'Türkiye'de Gemi Söküm Sanayi' konulu panelde, gemi söküm sanayicileri, akademisyen ve çevreciler aynı masa etrafında buluştu.


Dünya Gazetesi Yazarı Rüştü Bozkurt’un yönettiği  ve Makine Mühendisleri Odası Tepekule Kongre ve Sergi Merkezi’nde  yapılan  toplantıda  zaman zaman tartışmalar yaşandı. Ağustos ayında sökülmek üzere Hollanda'dan Türkiye'ye getirilen Otopan gemisinde bulunan asbest miktarı konusunda çıkan tartışmalarda karşı karşıya gelen gemi söküm sanayicileriyle Tehlikeli Gemi Sökümü Önleme Girişimi Temsilcisi arasında söküm faaliyetlerinin çevre ve ekolojik sisteme en az zarar verecek şekilde yapılması gerektiği konusunda ise ilk kez görüş birliği sağlandı.

Tehlikeli Gemi Sökümü Önleme Girişimi Dönem Sözcüsü ve Kimya Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Ertuğrul Barka, Türkiye’de sadece Türk deniz ticaret ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nın filolarındaki gemilerin sökülmesini istediklerini söyledi. Türkiye'yi geri kazanmaya çalıştıklarını belirten Barka, “Herkes kendi gemisini söksün. Türkiye'de çevreyi yoğun kirleten, su ve enerji tüketimi fazla olan yatırımların yoğunlaştığını görüyoruz. Dünyada gemi söküm sanayi Çin, Hindistan, Bangladeş, Pakistan ve Türkiye'de yapılıyor. Kimsenin çöpünün burada sökülmesine taraf değiliz” şeklinde konuştu.


Gemi söküm sanayicilerinden çevrecilere davet
Panelden sonra söz alan Gemi Söküm Sanayicileri Derneği İkinci Başkanı Mustafa Erdil, Aliağa Söküm Tesisleri'ndeki eksikleri kısa sürede tamamladıklarını, bunu kamuoyuna göstermeye hazır olduklarını söyledi. Erdil, gemi söküm sanayicileri olarak 5 yıl içinde gerçekleştirmek istedikleri çok önemli hedeflerinin bulunduğunu, gemi inşa projeleri üzerinde çalıştıklarını belirtti.  Faaliyetlerinin uluslararası standartlarda olduğunu aktaran Erdil, gemilerden uzman kişiler tarafından sökülen ve yasal prosedürlere uygun olarak bertaraf edilmesi sağlanan asbestten korkulmasına gerek kalmadığını iletti. Erdil, asbest sökümü konusunda Türkiye ve yurtdışından iş teklifleri aldıklarını belirterek şöyle konuştu:"Biz daha dikkatli olup hata yapmamaya çalışacağız. Örnek tesis olarak gösteriliyoruz. Kirlilik yaratmadan gemi sökeceğiz. Belki gemi tamir ve bakım sektörüne de gireceğiz."

Denizcilik Müsteşarlığı Gemi İnşa ve Tersaneler Genel Müdürü Sami Kabaş, gemi söküm sektörünün çevreye etkilerini azaltmak konusunda tüm dünyada sorun yaşandığını belirtti. Kabaş, BM Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün (IMO) inşa edilen geminin  ekonomik ömrü tamamlandığında ne olacağını tanımlamaya çalıştığını kaydetti. Türkiye'nin de bu çalışmalara katıldığını anlatan Kabaş, "Gemi söküm sanayinin nasıl yapılacağı konusunda müsteşarlığımızın ortaya koyduğu mevzuatı inceleyen IMO, çalışmalarında bunu temel almayı kabul etti. Biz Türkiye'de gemi sökümünde daha iyi önlemlerin neler olacağı konusunda sürekli çalışma içindeyiz” dedi.