25 yıllık plan kabul edildi

15.10.2006
  •  A 
İzmir'in Gelecek 25 Yılını Belirleyen Kentsel Bölge Nazım İmar Planı, 55'e Karşı 114 Oyla Büyükşehir Belediye Meclisi'nden Geçti. Planda Aliağa'da Sanayinin büyütülmesi hedefleniyor

İzmir'in gelecekteki 25 yılını belirleyen “Kentsel Bölge Nazım İmar Planı”, Büyükşehir Belediye Meclisi'nin 9 Ekim Pazartesi akşamı zaman zaman tansiyonun yükseldiği toplantıda oyçokluğu ile kabul edildi. AKP'nin ret oyu verdiği plan, 55 'hayır' oyuna karşılık CHP, ANAVATAN, DYP, SHP'liler ve bir bağımsız üyenin verdiği 114 'evet' oyuyla Meclis'ten geçti.
 

Planla kent, genel olarak Kuzey, Doğu, Güney, Batı yönleri ve Merkez Kent kategorilerinde 5 ayrı bölümde değerlendiriliyor. Bölümlerin ayrılmasında belirleyici kriterler olarak; Kimlik, Rol, Gelişmiş sektörler ve Yatırım sektör / konu / tema alanları tespit edildi.

 

Aliağa/ Kuzey Alanı: Sanayi Kenti

Plana göre İzmir Merkezi, Liman kenti kimliğine sahipken, Aliağa alanı olarak belirtilen Kuzey alanı ise Sanayi kimliğiyle planda yerini aldı. Plana göre  Aliağa, Helvacı Maltepe gibi bölgelerle kent merkezi arasındaki ulaşım bağlantıları güçlendirilecek.

 

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin Kentsel Bölge Nazım İmar Planı'nın “Kuzey Yönü”, Aliağa, Helvacı, Türkeli, Eski Foça, Gerenköy, Bağarası, Seyrek, Emiralem, Maltepe ve Sasalı'yı kapsıyor. Alan, kuzeyde Yeni Şakran Belediyesi, doğuda Manisa il sınırı, güneyde Menemen Belediyesi ve Yahşelli Mahallesi ile batıda Ege Denizi ile sınırlanıyor. Kuzey Yönü, İzmir Kentsel Bölge'nin yaklaşık yüzde 20'sini oluşturuyor. Sanayi kenti kimliği olan Kuzey Yönü, mevcut durumda endüstriyel üretim, enerji ve yük limanı özellikleriyle öne çıkıyor. İzmir Kentsel Bölge Nazım İmar Planı'nda ise bölgeye liman, teknik altyapı, Organize Sanayi Bölgesi, tekne-yat-gemi imalat alanı, uzmanlaşmış eğitim, sergi ve fuar misyonu veriliyor.

 

Kentsel gelişim

Kentsel Bölge Nazım İmar Planları'nda, uzun vadede Kuzey Yönü'nde kentsel gelişimin sağlanması hedefleniyor. Kentsel ve kırsal yerleşimlerde yüksek yaşam standardının sağlanması için gerekli plan kararlarının alınması, Gediz Havzası'nın yüksek tarım potansiyelinin korunması planlanıyor. Kuzey Yönü'nün merkez kent ile erişilebilirliğini arttırmak için ulaşım bağlantılarının güçlendirilmesi isteniyor.


Varolan ekolojik ve tarihi değerler korunurken, sanayinin de planlı gelişmesi amaçlanıyor.
Aliağa Arıtma Tesisi'nin geliştirilmesi, Harmandalı Çöp Deponi Alanı'nın doğuya doğru genişletilip sağlık koruma bandı ayrılarak bu alanda yapılaşma yasağı getirilmesi düşünülüyor. Eko-turizm, demiryolu bağlantılarının güçlendirilmesi, günübirlik turizm, tekne yapım ve bakım çalışmaları da planda, Kuzey Yönü için belirlenen vizyon da öne çıkıyor.

 

Aliağa Bölgesi ile ilgili genel hedefler:
- Eğitim ve sağlık hizmetleri de dahil, kaliteli altyapı ve servislerin hazırlanması.


- Gemi söküm tesislerinin çevresel veriler kapsamında, zaman içinde dönüşeceği kabulüyle bölgenin Tersane Alanı olarak geliştirilmesi.


- Uzun vadede kentsel gelişimin sağlanması.


- KYME gibi sahip olunan tarihi ve doğal değerler korunarak planlı sanayinin gelişmesi.


- Ege Bölgesi'nin ihtiyacını karşılamak ve kıyılarda düzensiz olarak parsel ölçeğinde hizmet veren tekne-yat imalat-bakım sektörünün teşhir alanlarını da içinde bulundurarak dünya standartlarına uygun, bir arada organize olarak faaliyet gösterecekleri alan ayrılması.


- Varolan ekolojik değerlerin korunması.


- Bölgenin merkez kent ile bağlantısını arttıracak ulaşım yollarının yapılması.


- Turizm sektörünün gelişmesi için Kuşcenneti ve yakın çevresinde eko-turizm, Foça'da turizm, Aliağa'da günübirlik turizmin gelişmesi.


- Aliağa'ya kadar olan mevcut demiryolu güzergahının gündemde olan  Çandarlı Limanı'na uzatılması.


- Çaltılıdere- ALOSBİ arasında yer alan eğimli alanın rekreasyon alanı olarak düzenlenmesi.


- Aliağa'da (Çaltılıdere) öneri rekreasyon alanının güneyinde, otoyol alanı kenarında, bölgede uygulama alanı bulabilecek (denizcilik, gemi mühendisliği vb) üniversite alanı ayrılması.


- Aliağa Sanayi Alanı ile öneri otoyol arasında büyük alan kullanımı gerektiren kamu alanlarının ayrılması. Bu alanın sağlık, eğitim, idari sosyal alt yapı alanları ile teknik altyapı alanları ayrılacak olup, ağırlıkla Aliağa, Helvacı ve Türkeli'ye hizmet verecek nitelik ve büyüklükte olması.


- Plan kararları ve kapasiteleri göz önüne alınarak Aliağa Arıtma Tesisi'nin genişletilmesi.


- Nemrut Limanı'nın demiryolu bağlantısının güçlendirilmesi.


- Kıyı kenti olan İzmir'in ihtiyaç duyulan tekne yapım-söküm, yatçılık konularında eğitim veren kurumların yer seçimine olanak tanınması.


- İzmir Kenti Kuzey Bölgesi'nde yer alan sanayi ve yerleşim alanları, liman, tersane, öneri üniversite alanlarına hizmet vermek ve İzmir Kenti kuzey girişi yol projesini güçlendirmek için karayollarının mevcut otoyol bağlantısının Koyundere'nin doğusundan geçirilerek, öneri Çandarlı Limanı'na kadar gidecek otoyol bağlantısı önerilmesi.

 

Kocaoğlu: Aliağa’da Sanayiyi büyüteceğiz

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, planın Kuzey Yönü ile ilgili şunları söyledi: “Türkelli ve Helvacı'da küçük sanayi bölgeleri ve öngördüğümüz kadar konut alanı var. Aliağa'nın Organize Sanayi Bölgesi ile ilgili çalışmaları yaptık. Bunun dışında Foça Bölgesi'nde uygulamada olan SİT kararları var. Onları koruduk. Bağarası'nda hem konut hem konutdışı kentsel çalışma alanı belirledik. Gerenköy'de konut alanları; Maltepe'de küçük sanayi alanları tespit edildi. Seyrek'te de konut alanları belirlendi. Sasalı'da ise Kuş Cenneti'nden dolayı doğal SİT alanları bulunuyor. Orada kent ormanı ve doğal yaşam parkımız var. Onun çalışmaları sürdürülüyor. Aliağa istikametine doğru sanayi; Çakmaklı'da liman, Yeni Foça ve Foça ise turizm ağırlıklı olacak. Bölgede ayrıca hayvancılık teşvik edilecek. Hayvancılığın ihtiyacına göre planlamalar yaptık. Aliağa'da sanayiyi büyütmeyi hedefledik.”