Bakanlıktan EGEGAZ ısrarı

04.10.2006
  •  A 
Kışın gazsız kalmak istemeyen Enerji Bakanlığı, Botaş’tan Çolakoğlu Egegaz LNG deposunu kiralamasını istedi. Egegaz yüksek kira isteyince anlaşma sağlanamadı. Bakanlık Botaş’a “imzala” diye diretiyor

Kışın gazsız kalmak istemeyen Enerji Bakanlığı, Botaş’tan Çolakoğlu Egegaz LNG deposunu kiralamasını istedi. Egegaz yüksek kira isteyince anlaşma sağlanamadı. Bakanlık Botaş’a “imzala” diye diretiyor.

 

Kış mevsimine yine doğalgaz deposu olmadan giren Enerji Bakanlığı’nda, doğalgaz krizinden önce “depo krizi” yaşıyor.

Geçtiğimiz yıl İran’ın doğalgazı kesmesi ve Ukrayna’nın Rusya’yla yaşadığı sorun nedeniyle, doğalgaz deposu olmayan Türkiye büyük kriz yaşamış, sanayi kuruluşlarının gazı kesilmişti. Krizi engelleyecek “sıvılaştırılmış doğalgaz deposu” sorununu çözmediği için ağır şekilde eleştirilen Enerji Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı’ndan da, “2007 yılı kış aylarında benzer bir sorun yaşanabilir, hazırlıklı olun” uyarısını alınca, işi sıkı tutmaya karar verdi.

 

Bakanlık, BOTAŞ yönetimiyle birlikte, 2001 yılından bu yana atıl olarak bekleyen Aliağa’daki 10 milyar m3’lük Türkiye’nin tek özel sektör deposunun kiralanmasına karar verdi. Çolakoğlu’na ait Egegaz’la görüşmelere başlayan BOTAŞ yönetimi, kira için yüksek fiyat istenmesi nedeniyle, anlaşma masasından kalktı. Ancak Enerji Bakanlığı BOTAŞ’a, “Yeni bir krizi göğüsleyemeyiz. Depo kiralama sözleşmesini ne yapıp edip imzalayın” talimatı verdi.

 

BOTAŞ: İmza Atamayız

Pazarlıklarda Egegaz’ın bugüne kadar verdiği 5 ayrı teklifi de kamu yararına uygun bulmayınca BOTAŞ sözleşmeyi imzalamadı. Edinilen bilgiye göre BOTAŞ yönetimi kendilerinin bürokrat olduğunu hatırlatarak Bakan Güler’e, “Böyle bir sözleşmeye imza atamayacaklarını” ve sözleşmeyi ancak Güler’in “yazılı talimatıyla” imzalayabileceklerini bildirdi. Bakan Güler, gerekirse BOTAŞ Yönetim Kurulu’nun tümünü görevden alabileceğini hatırlattı.

 

Silivri Yetişmiyor

Enerji Bakanlığı’nın şu anda olası iki doğalgaz deposu da tamamlanmamış durumda. İlki Silivri’de başlanan 1.6 milyar m3’lük deponun inşaatı halen sürüyor. Fernas-Lurgi Oel Gas Chemie GmbH’nin yaptığı depo inşaatının yaklaşık 100 milyon dolara mal olması bekleniyordu. Ancak firmanın ihale bedelinin üstünde yaptığını iddia ettiği yaklaşık 35 milyon dolar masrafın karşılanması istemiyle uluslararası tahkime başvurduğu bir süre önce duyulmuştu. Daha önce Haziran ayının sonunda tamamlanacağı açıklanan tesisin bu kışa yetişmesi mümkün görünmüyor.

 

Aliağa EGEGAZ LNG Terminali

Çolakoğlu Holding şirketlerinden olan Egegaz, İzmir'in Aliağa ilçesinde 400 milyon dolara dünyanın ikinci büyük LNG terminali olarak 1999’da kuruldu. Tesisin yapımı 2001’de tamamlandı. 36 metre yüksekliğinde 85 metre çapındaki tanklar, ileri düzeyde deprem teknoloji ile inşaa edildi. Tanklar 10 milyon dolar harcanarak deprem amortisörleri üzerine oturtuldu. Terminal, Türkiye'nin ilk özel LNG terminali özelliğini korurken, Sahip olduğu kapasite ile dünyanın en büyük 2'inci büyük LNG terminali özelliğini taşıyor. İki tankın yıllık kapasitesi 10 milyar metreküp. EPDK, 2006’da Türkiye’nin 30 Milyar m3 gaza ihtiyacı olduğunu belirledi. Egegaz’ın kapasitesi, Türkiye'nin doğalgaz tüketiminin yüzde 30'una denk gelmektedir. İnşaatı tamamen Türk işçi ve mühendislik kadrosu tarafından gerçekleştirilen terminal, 400 milyon dolara mal oldu. Öte yandan 2001 yılında kurulan ve 4 yıldır atıl durumda bekletilen tesiste halen 65 kişi istihdam ediliyor. Tesiste her hangi bir faaliyet yapılmadığı halde çalışanların maaşları ve özlük haklarının aksatılmadığını ve geçen bu sürede personelin eğitilmesi için çalıştıkları kaydedilirken,  Tesisin faaliyete başladığında istihdamın artırılacağı belirtiliyor.