İzmir'in sanayi ve deniz ticaret kenti Aliağa, iki yıldır başarıyla gerçekleştirdiği “Aliağa Uluslararası Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesi”ne üçüncü kez ev sahipliği yapacak. Aliağa Ticaret Odası, İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi, Uluslararası Taşımacılık ve Hizmet Üretenler Derneği (UTİKAD) ve Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) işbirliği ile 21-22-23 Ekim 2015 tarihlerinde yapılacak 3. Uluslararası Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesi’nde, uluslararası yatırımların çekim merkezi olan Aliağa’ya yeni vizyon çizilecek. Yılda 40 milyon ton yükün elleçlendiği ve 5 bin geminin yanaştığı Aliağa Bölgesi’nde limanların uluslararası rekabette öne çıkması için yerli ve yabancı katılımcıların görüşleri de Zirve’de dile getirilecek.
‘Aliağa Uluslararası Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesi’ne, uluslararası kuruluşların yetkilileri de katılacak. İngiltere Ulaştırma Bakanlığı Yetkilisi Jeffrey Hurt, Bakü Uluslararası Deniz Ticaret Limanı Genel Müdürü Taleh Ziyadov, APM Terminal İşletmeleri Genel Müdürü Mogens Wolf Larsen, Bremen Limanı Yatırım ve İkili İlişkiler Müdürü Lars Stemmler, FUMİGAZ Ltd. Şti. Yetkilisi Dr. Dirk Rondeshagen, Aliağa’daki zirveye gelecek. Rotterdam, Hamburg, Bremen, Amsterdam ve Antwerp Limanları’ndan yetkililerin de Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesi’ne katılımı bekleniyor.
Zirvede, Türkiye'de Liman Hizmetlerinin Daha İyi Verilebilmesi ve Rekabet Ortamının Sağlanabilmesi İçin Öneriler, Aliağa Hinterland Analizi ve Potansiyel Ticaret ve Yatırım Fırsatları, Uluslararası Ulaştırma Koridorları, Limanlar, Türk Boğazları ve Aliağa Başta Olmak Üzere Türkiye'de Yatırım İklimi Ve Fırsatları Publıc Prıvate Partnershıp (PPP) (Kamu Özel Sektör Ortaklığı), Liman Otoritesi Yaklaşımı ve Türkiye Uygulamaları, Lojistik Depolarda ve Limanlarda Emniyet, Güvenlik ve Çevre Düzenlemeleri ve Uygulamaları gibi konular da ayrıntılı şekilde işlenecek.
ALİAĞA LİMANLARININ BAŞARI GRAFİĞİ YÜKSELİYOR
Aliağa Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Saka, Aliağa limanlarının başarı çıtasını her geçen sene yükseltme eğiliminde olduğunu dile getirdi. Saka, Türkiye’nin en büyük sanayi bölgelerinden Aliağa’nın 2009’da hizmete giren konteyner limanlarının katkısıyla deniz ticaretinde de ülkenin en gözde merkezlerinden biri haline geldiğini kaydetti. Alsancak Limanı’nda konteyner yük hacminde azalma yaşanırken, Aliağa’daki liman ve iskelelerde sürekli bir artış yaşandığını, bu artışta denizcilik firmalarının yük hareketlerini, zaman, maliyet ve derinlik avantajı bulunan Aliağa limanlarına yönlendirmesinin etkili olduğunu ifade eden Saka, “Bölgedeki limanlar dökme yük kapasitesi açısından da Alsancak Limanı’nın 4 katı büyüklüğüne ulaştı. Var olan çalışma ve yatırımlar, Aliağa’nın konteynerde de Alsancak Limanı’nı geçeceğini gösteriyor” dedi.
Aliağa’nın ülke ve dünya ticaretinden daha fazla pay alabilmesi için çalışmalarını sürdürdüklerini söyleyen Saka, liman yönetimi ve lojistik konularına ulusal ve uluslararası boyutta dikkat çekmek istediklerini ifade etti. Aliağa limanlarında gelecek vaadeden büyük bir potansiyelin olduğunun altını çizen Başkan Saka; “İzmir ve Ege sanayisinin dünyaya açılan kapısı olan Aliağa limanlar bölgesi, dış ticaretin merkezi konumunda. Aliağa limanları Türk sanayisi için uluslararası pazarlara giriş ve çıkış kapısı durumunda ve Aliağa’daki ihracat ve ithalat rakamları toplamı 22 milyar dolar civarında. Bu nedenle Aliağa’daki liman yönetimi ve deniz ticaretindeki gelişmeler sadece İzmir için değil, Türkiye için de çok önemli” diye konuştu.
LOJİSTİK ÜS ALİAĞA’DA VERİMLİ OLUR
Ege Bölgesi Limanları için Lojistik Köy kavramının da önemine değinen Saka, Aliağa’nın konumu ve potansiyelleri açısından Lojistik Köy projesine oldukça uygun olduğunu belirtti. Saka, “Lojistik üslerin hangi konumlarda daha verimli olacağı ve üslerde ne tür çalışmaların yapılabileceği amacıyla Avrupa'daki önemli lojistik merkezler arasında yer alan Rotterdam, Amsterdam ve Antwerp limanlarında incelemelerde bulunduk. Bu incelememiz sonucunda İzmir’de kurulması planlanan lojistik üssün Aliağa’da daha verimli olabileceğine bir kez daha şahit olduk. Lojistik üslerin kara, deniz ve demir yolu ulaşım olanaklarının bir arada olduğu bölgelerde kurulmasının daha fizıbıl olacağını düşünüyoruz. Aliağa’nın da tüm ulaşım ağlarının odağında bulunması ve tüm ulaşım modlarına uygun bir noktada olması sebebiyle İzmir’e yapılacak lojistik üssün Aliağa bölgesinde olması ülkemiz ve yatırımcılar açsından faydalı olacaktır” şeklinde konuştu.
HEDEF BÜYÜK İZMİR LİMANI
İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, Ege Bölgesi’nin dış ticaret hacminin yüzde 45’inin gerçekleştiği Aliağa’nın yeni bir yatırım dönemine girdiğini açıkladı. Yılın ilk 6 ayında 2 bin 375 geminin yanaştığı Aliağa’nın, İstanbul Ambarlı’yı geride bıraktığına dikkat çeken Öztürk, “Bölgede mevcut limanlar başarı grafiğini artırıyor. Yeni liman yatırımları devreye giriyor. Dünyanın en büyük liman işletmecilerinden APM Terminals, 1.3 milyon TEU kapasiteli Petkim’in Petlim Limanı’nı bu yılın sonunda hizmete almaya hazırlanıyor. Yine A.P. Moeller-Maersk, Aliağa’daki TCE Ege Konteyner Terminali’ni işleten İspanyol konteyner limanı operatörü Grup Maritim TCB’yi satın aldığını duyurdu. Başta Batıçim olmak üzere Aliağa bölgemizdeki limanlar, yeni yatırım hamlesine girişti. Şu an bölgedeki limanların toplam Dökme ve Proje yük miktarı, Alsancak Limanı seviyelerinde olup, sıvı petrol türevi yükler, ki nerede ise 30 milyon tondur, İzmir Alsancak Limanı’nda elleçlenmediğinden, toplam yük 4 katına ulaştı. Yakın bir sürede Aliağa’da elleçlenen konteyner miktarının, Alsancak Limanı ile eşit seviyelere ulaşacağını tahmin ediyoruz. Bu nedenle 3.’sünü düzenlediğimizi Aliağa Uluslararası Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesi, bu vizyon ve hedefler açısından çok daha önemli hale geldi” dedi.
ALİAĞA’YA LOJİSTİK ÜS MÜJDESİ
Aliağa’nın sanayi üretimi, enerji yatırımları ile müthiş bir potansiyeli bağrında taşıdığını ifade eden Öztürk, bölgedeki lojistik altyapı ve limanların da bu büyümeye uygun şekilde hazırlanması gerektiğini vurguladı. Aliağa’daki limanların farklı alanlarda uzmanlaşarak rekabete girmesi, uluslararası aktarma merkezi olma vizyonuyla da entegre hareket etmesi gerektiğini belirten Öztürk, “Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Dr. Kaptan Özkan Poyraz, İMEAK DTO İzmir Şubesi Meclisi’nde yaptığı açıklamada, Aliağa-Çandarlı karayolu için Yüksek Planlama Kurulu kararı çıkartacaklarını ve demiryolu getirecekleri Aliağa’da lojistik üs kurmayı planladıklarını açıkladı. Bu adımlar İzmir’i denizcilikte bir üst lige sıçratacak ‘Büyük İzmir Limanı’ hedefine bizi daha da yakınlaştıracaktır” diye konuştu.
Öztürk, Türkiye’nin en büyük aktarma limanı olarak planlanan Kuzey Ege Çandarlı Limanı’nın, Aliağa’daki rafineri ve enerji tesisleriyle entegre şekilde çalışan gemi yakıt tedarik üssü ve yıllardır eksikliğini hissettiren ve sadece Ege Bölgesi değil tüm Akdeniz boyunca da var olmayan gemi bakım-onarım üssü olarak planlanması gerektiğini söyledi.