Tüketici güveni dibe vurdu

24.07.2006
  •  A 
Tüketicilerin ekonomiye olan güvenini gösteren Tüketici Güven Endeksi, haziran ayında dibe vurdu. Güven endeksi haziran ayında, bir önceki aya göre, yüzde 7.90 oranında azalarak, 92.17'ye geriledi.

Tüketicilerin ekonomiye olan güvenini gösteren Tüketici Güven Endeksi, haziran ayında dibe vurdu. Son yılların en düşük seviyesine inen endeksteki gerileme, ağırlıklı olarak tüketicilerin mevcut ve gelecek dönem satın alma güçlerine ve gelecek dönem genel ekonomik duruma ilişkin değerlendirmelerinin kötüleşmesinden kaynaklandı.

 

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ile Merkez Bankası tarafından her ay ortaklaşa düzenlenen ve tüketicilerin harcama davranış ve beklentilerinin değerlendirildiği ''Tüketici Eğilim Anketi''nin, 2006 haziran ayı sonuçları açıklandı. Buna göre güven endeksi haziran ayında, bir önceki aya göre, yüzde 7.90 oranında azalarak, 92.17'ye geriledi. Endeks, bu yılın mayıs ayında 100.07 düzeyindeydi.

 

EKONOMİYE GÜVEN AZALIYOR

Güven endeksindeki düşüş, tüketicilerin, mevcut ve gelecek dönem satın alma güçlerine, gelecek dönem genel ekonomik duruma ve iş bulma olanaklarıyla mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğuna dair değerlendirmelerinin ''kötüleşmesinden'' kaynaklandı.

Endeksin alt kalemleri ve değişim oranlarına bakıldığında da mevcut dönemde satın alma gücü endeksi, mayıs ayına göre azalarak 88.26'dan 85.09'a indi. Gelecek dönem satın alma gücü endeksi ise 93.82'den 88.16'ya, gelecek dönem genel ekonomik durum 93.09'dan 85.41'e geriledi.

Gelecek dönem iş bulma olanakları endeksi 92.79'dan 89.92'ye gerilerken, mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın alma için uygunluğu endeksi, 132.38'den 112.26'ya indi.

Endeksin 100'den büyük olması tüketici güveninde iyimser durum, 100'den küçük olması tüketici güveninde kötümser durum, 100 olması ise tüketici güveninde ne iyimser ne de kötümser durum olduğunu gösteriyor.