Aliağa Gemi Söküm Tesisleri Hong Kong Sözleşmesi ve Gemi Geri Dönüşümü konulu saha çalışmasına ev sahipliği yaptı. Gemilerin Çevreye Duyarlı Şekilde Geri Dönüşümüne İlişkin 11-15 Mayıs 2009 tarihleri arasında Hong Kong'taki konferansta imzalanan uluslararası sözleşme kapsamında Aliağa'daki gemi söküm tesislerinde incelemede bulunuldu.
Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) bünyesinde Gemilerin Çevreye Duyarlı Şekilde Geri Dönüşümü ile ilgili çalışmalar kapsamında, sözleşmeyi tamamlayıcı nitelikteki rehber taslaklarının ve Basel Sözleşmesi ile Gemi Geri Dönüşümü Sözleşmesinin uyumunun ele alındığı saha çalışmasında, Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka, Denizcilik Müsteşarlığı Gemi İnşa ve Tersaneler Genel Müdürü Yaşar Duran Aytaş da hazır bulundu.
Çalışmaya, Uluslararası Denizcilik Örgütü Deniz Çevresi Bölümü Uygulama Uzmanı Nikos Mikelis, Norveç Denizcilik İdaresi Baş Danışmanı Jens Koefoed, Uluslararası Deniz Ticaret Odası yetkilisi John Stawpert, Basel Konvansiyonu Sekreteryası Program Memuru Dadan Wardhana, Avrupa Denizcilik Güvenliği Ajansı Hukuk Memuru Dr. Malgorzata Nesterowicz, Japonya Kara Altyapı Taşımacılık ve Turizm Bakanlığı Gemi İnşa Bölümü Uluslararası İlişkiler Ofisi Genel Müdür Yardımcısı Takahiro Kijima, ABD Denizcilik İdaresi yetkilisi Kris Gilson da katıldı.
Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği saha çalışması öncesinde heyete, Aliağa Ticaret Odası'nda bir sunum yapıldı. Aliağa Gemi Söküm Tesislerinin çevre ve insan sağlığına duyarlı çalışmalarının anlatıldığı sunum sonrasında tesislerde gemi söküm çalışmaları incelendi.
''TÜRKİYE EN İYİ NOKTADA''
Denizcilik Müsteşarlığı Gemi İnşa ve Tersaneler Genel Müdürü Yaşar Duran Aytaş, burada yaptığı açıklamada, Türkiye'nin gemi söküm sektöründe çok ileri aşamalara geldiğini belirterek, şunları kaydetti: ''Burada genelde dışarıdan ithal gemiler sökülüyor. Dünyada, plajda söküm yapılan yerler var. Standartlar açısından bakıldığında en iyi ülke Türkiye diyebiliriz. Bunları göstermemiz ve anlatmamız gerekiyor. Biz bunu Hong Kong'da anlattık. Türkiye'nin diğer ülkelerden farklı olduğunu ve çevreye duyarlı bir söküm yaptığını, her yerde vurguladık.'' Aliağa Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği Başkanı Adem Şimşek ise Hong Kong'ta imza altına alınan sözleşmenin bir takım yaptırımlar ve standartlar getirdiğini, Aliağa gemi söküm bölgesinde bunların yerine getirildiğini ifade ederek, sözleşme kapsamında karar alınan saha çalışmasının da, dünyada ilk kez Aliağa'da başlatıldığını bildirdi.
Dünyada 160 ülkenin Hong Kong'da imzalanan uluslararası anlaşmaya imza koyduğunu, ancak Türkiye dışında sadece Hindistan, Pakistan, Bangladeş ve Çin'de sökümün yapıldığını belirterek, Türkiye'nin bu ülkelerin de önünde olduğunu söyledi. Şimşek, ''Biz yeşil bir sektör olduğumuzu gelen heyete de ispatladık. Şu anda kriz nedeniyle yüzde 80 kapasite ile çalışıyoruz. Türkiye'nin bu sektörde gelişme göstermesi, bizim iş hacmimizin artmasına da katkı sağlayacak'' dedi. Öte yandan 24 Kasım 2009'da İzmir'de bu alanda geniş katılımlı bir toplantı yapılacağı öğrenildi.
Haber: Erdal Çarboğa / Yeniasır