Çandarlı Limanı ihalesi 2010'a ertelendi

18.08.2009
  •  A 
Fizibilitesi 10 yıl önce tamamlanan Çandarlı Limanı'nda, Ulaştırma Bakanlığı, projeye AB kredisi almak isteyince ihale 2010'un ikinci yarısına kaldı.

Fizibilitesi 10 yıl önce tamamlanan Çandarlı Limanı'nda, Ulaştırma Bakanlığı, projeye AB kredisi almak isteyince ihale 2010'un ikinci yarısına kaldı.

 

Liman yapılmasına 1993 yılında karar verilen ve fizibilite çalışmaları 10 yıl önce tamamlanan Çandarlı'da, Ulaştırma Bakanlığı, projeye AB kredisi almak isteyince ihale 2010'nun ikinci yarısına kaldı. Bakanlık, 4.5 milyar dolarlık yatırım gerektiren Çandarlı Limanı'nı yap-işlet-devret modeliyle yaptıracak.

Çandarlı Limanı Fizibilite ÇED ve İhale Dokümanları, yaklaşık 10 yıl önce İspanya'dan alınan hibe krediyle yapılan çalışmalar sonucunda tamamlanmış, liman için Çevre ve Orman Bakanlığı'ndan Mart 2005'te onay alması üzerine proje için yap-işlet-devret modeliyle 2009 Ağustos ayında ihaleye çıkılması planlanmıştı.

 

Ancak, Ulaştırma Bakanlığı, liman projesi kapsamında denizde yapması gereken yaklaşık 600 milyon Euro'luk yatırım için AB'den hibe kredi kullanmak istemesi ihale tarihini 2010'a erteletti. Çünkü, AB kredisini kullanabilmek için daha önce yaptırılmış 'Çandarlı Limanı Fizibilite ÇED ve İhale Dökümanlarının' AB standartlarına getirilmesi gerekiyor. Bu işi de AB Merkezi Finans İhale Birimi'nin açtığı ihaleyi kazanan Altınok Consulting Engineering LLC, Areas Ingenicria Arquitecrutar SL, CSM Construction Marketing Industring Trade LLC konsorsiyumu gerçekleştirecek.

 

İhale şartnamesine göre konsorsiyumun AB-Uluslararası İnşaat İhalesi Prosedürüne uygun olarak ihale ve iş tanıtımı dosyasını Kasım 2009 tarihine kadar hazırlaması gerekiyor. AB'den kredinin çıkması, Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü'nün (DLH) denizdeki mendirek gibi çalışmaları tamamlaması işlerinden sonra Çandarlı Limanı için yap-işlet-devret modeliyle ihaleye çıkılmasının 2010'nun ikinci yarısına sarkacağı tahmin ediliyor.

 

Kriz öncesi 5 yabancı firma ilgileniyordu

2008 yılında İspanya, İtalya, Hollanda, Kore ve İsveç'ten 5 uluslararası firma Çandarlı Limanı ihalesiyle ilgilerini çeşitli platformlarda yansıtmışlardı. Ancak, ihalenin 2010'a kalmasının ve küresel kriz nedeniyle denizcilik sektöründe kârlılığın azalmış olmasının bu ilgiyi azaltması bekleniyor.

 

Dalgakıran uzunluğu 800 metre ve su derinliği 40 metreyi bulacak Çandarlı Limanı, Türkiye'nin en büyük konteyner limanı olacak. Ana yük limanı olarak planlanan Çandarlı Limanı, 200 bin tonun üzerindeki gemilerin de yanaşabileceği özelliklere sahip olacak. Türkiye'de halen bu ölçekte bir konteyner limanı bulunmuyor. Böylece proje, büyük gemilerin yanaşamadığı İzmir Limanı'nın bu eksikliğini de tamamlayarak İzmir'i Akdeniz Havzası'ndaki transit yükler açısından Pire Limanı'na ciddi bir rakip haline getirecek.

 

Rıhtımı 2 kilometre uzunluğunda olacak Çandarlı Limanı'nın yük kapasitesi yıllık 943 bin TEU olarak planlandı. Limanın bu kapasitelerde 2012 yılında işletmede olması hedefleniyor. 2017 yılında da dalgakıran uzunluğu 500 metre uzatılacak.

 

Limana ait 1/1000 ölçekli uygulama imar planları Mart 2008'de Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından onaylandı. Liman geri sahasında bulunan mera vasıflı arazi de İzmir Ulaştırma Bölge Müdürlüğü'nün başvurusu üzerine bu vasıftan çıkarılarak Çandarlı Limanı'nın büyüme alanı olarak planlandı. Aliağa'ya kadar giden demiryolu bağlantısı Çandarlı Limanı'na uzatılacak.

 

Gerekli demiryolu, kara yolu ve havayolu bağlantıları için çeşitli projeler gündemde. Yıllık, 200 bin tonun üzerinde bin 100 geminin yaklaşmasını öngörüyoruz. Yapılacak ikinci rıhtıma da daha küçük boyutlu gemiler yanaşacak. Burası, Pire Limanı'ndan dört kat daha büyük olacağından, ticaretin önemli kavşaklarından biri haline gelecek. Pire Limanı'nın Yunanistan'a katkısı yıllık 57 milyar dolar. Dolayısıyla milyarlarca dolarlık gelir Türkiye'ye akacak.