Çandarlı Limanı'nın İhalesi Ağustos'ta

18.04.2009
  •  A 
Ulaştırma Bakanlığı, Çandarlı Limanı için Ağustos ayında ihaleye çıkıyor. 15 bin kişiye istihdam sağlayacak, Türkiye'nin ve dünyanın da en büyük 10 konteynır limanından biri olacak

Ulaştırma Bakanlığı, Çandarlı Limanı için Ağustos ayında ihaleye çıkıyor. 15 bin kişiye istihdam sağlayacak, Türkiye'nin ve dünyanın da en büyük 10 konteynır limanından biri olacak

 

Ulaştırma Bakanlığı, Çandarlı Limanı için Ağustos ayında ihaleye çıkıyor. 15 bin kişiye istihdam sağlayacak, Türkiye'nin en büyük, dünyanın da en büyük 10 konteynır limanından biri olacak Çandarlı Limanı, yap-işlet-devret modeliyle yapılacak. Toplam 4.5 milyar dolara malolacak dev proje, Türkiye'yi enerjinin ardından taşımacılıkta da doğu-batı hattının en önemli üslerinden biri yapacak. 2009 Yatırımlar Programı'na alınan dev projenin onay dosyası Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü (DLH) tarafından Devlet Planlama Teşkilatı'na (DPT) teslim edildi.

 

Limanın Ulaştırma Bakanlığı tarafından yaptırılacak mendirek ve altyapı çalışmalarını içeren maliyet projesi için 397 milyon TL ödenek ayrıldı.

 

Projenin iyileştirme ihalesinin ardından yap-işlet-devret modeli ile tamamı için ihaleye çıkılacak. Ulaştırma Bakanlığı'nın toplam proje maliyeti 4 milyar TL olacak liman için yapılacak iki ihaleyi de 2009 yılı içinde tamamlaması bekleniyor.

 

YABANCININ GÖZDESİ

Çandarlı Limanı'nda ihaleyi alan firmanın belli olmasından sonra çalışmaların Ekim ayı içinde başlaması planlanıyor. Halen ihale şartnamesi hazırlanan proje ile beşi yabancı, biri yerli altı firmanın yakından ilgilendiği öğrenildi. İspanya, İtalya, Hollanda, Kore ve İsveç'ten beş uluslararası firma Çandarlı Limanı ihalesi ile ilgili hazırlıklara şimdiden başladı. 

 

TERSANE DE VAR

Uzun yıllardır gündemde olan "Çandarlı Körfezi Kuzey Ege Zeytindağ Konteyner Limanı ve Tersane Alanı Projesi", büyük yatırım gerekmesi, çevresel endişeler ve siyasi tartışmalar nedeniyle bugüne hep kağıt üzerinde kaldı. 2 kez olumsuz ÇED raporu nedeniyle rafa kalkan projenin son dönemde önem kazanmasıyla çalışmalar yeniden hızlandı.

 

Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı DLH Genel Müdürlüğü'nün koordinasyonunda yürütülen çalışmalarda ÇED raporu bu kez olumlu çıkarken, proje, 2009 Yatırımlar Programı'nda da yer aldı. Milli Emlak Genel Müdürlüğü'nün 4 bin 500 dönüm arazisinin yanı sıra, 3 bin 500 dönüm yer de imar sahası ve konteyner limanı olacak. Bin 200 dönümlük arazi tersane alanı olarak ayrıldı. DLH yetkilileri Ekim ayı boyunca denizden ve karadan bölgede incelemeler yaparak ihale öncesi teknik hazırlıkları tamamladı. DLH, limanın mendirek, yollar, elektrik ve su temini ile ilgili işlerinin yaklaşık 500 milyon YTL'ye mal olmasını öngörüyor. 

 

YILDA BİN 100 GEMİ

Proje, "ana yük limanı" olarak planlandığından 200 bin tonun üzerindeki gemilerin yanaşabileceği bir liman olma özelliğini taşıyacak. Türkiye'de halen bu ölçekte bir konteyner limanı bulunmuyor. Zeytindağ Belediye Başkanı Feridun Ergün, Akdeniz'den gelen yüksek draftlı gemilerin önce Pire Limanı'na uğradıklarını, orada da yüklerini bölmek zorunda kaldıklarını belirtti.

 

Ergün, "Proje eğer hayata geçirilirse, yükler direkt bize gelmiş olacak. Pire Limanı ile aynı sapma hattı üzerinde olduğumuzdan, çok stratejik bir proje olarak görüyoruz. Kafkasya, Asya ve Ortadoğu üzerinden gelecek mallar, burada yapılacak limanla Avrupa'ya ve dünyanın diğer bölgelerine taşınacak. Tam tersi bir akış da söz konusu. Gerekli demiryolu, kara yolu ve havayolu bağlantıları için çeşitli projeler gündemde. 2 km'lik rıhtım yapılacak. Yıllık, 200 bin tonun üzerinde bin 100 geminin yaklaşmasını öngörüyoruz. Yapılacak ikinci rıhtıma da daha küçük boyutlu gemiler yanaşacak. Burası, Pire Limanı'ndan dört kat daha büyük olacağından, ticaretin önemli kavşaklarından biri haline gelecek. Pire Limanı'nın Yunanistan'a katkısı yıllık 57 milyar dolar. Dolayısıyla milyarlarca dolarlık gelir Türkiye'ye akacak" dedi.

 

YILDIRIM: EN BÜYÜĞÜ OLACAK

Ankara Swissotel'de dün düzenlenen "Türk Limanlarının Rekabetçi Gelişimi" konulu seminerin açılışında konuşan Ulaştırma Bakanı Yıldırım, şunları kaydetti:

"Limanları YİD modeli ile yapıyoruz. Gündemimizde 2 tane büyük liman projesi var. Bunlar, Kuzey Ege Çandarlı Limanı ve Filyos Limanı lojistik Merkezi. Çandarlı Limanı mevcut limanlarımızın içinde en büyük liman olacak. Filyos sadece bir liman değil aynı zamanda bir endüstri merkezi olarak planlanıyor. Çeşitli sanayi tesislerini bünyesinde bulunduran Rotterdam Limanı modelinde bir altyapıyı Filyos'ta kurmayı planlıyoruz."

 

YeniAsır